تاسیس بانک مشترک ایران و ترکیه؛ تسریع در گسترش روابط اقتصادی
(last modified 1395-10-26T11:21:35+00:00 )
جدی 26, 1395 15:51 Asia/Kabul
  • تاسیس بانک مشترک ایران و ترکیه؛ تسریع در گسترش روابط اقتصادی

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: «تاسیس بانک مشترک» ایران و ترکیه سبب تسریع در گسترش روابط اقتصادی، تجاری، نقل و انتقال پولی و مالی و سرمایه‌گذاری مشترک می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ "بهمن عشقی" دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران روز یکشنبه در همایش مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در تهران با اشاره به توافق رییسان جمهوری دوکشور برای تاسیس بانک مشترک افزود: حجم روابط تجاری غیرنفتی ایران و ترکیه اکنون حدود چهار میلیارد و 300 ملیون دلار است که با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود دو کشور، این رقم ناچیز به نظر می‌رسد.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تاکید کرد: دولت‌های ایران و ترکیه 30 میلیارد دلار در سال را برای روابط تجاری هدف‌گذاری کردند که دور از دسترس نیست و برای تحقق این هدف لازم است موانع بانکی، گمرکی،  و تعرفه‌های ترجیحی رفع شود.

"داود چتین" (Davut Cetin) رئیس اتاق بازرگانی و صنایع آنتالیای ترکیه  نیز در همایش اقتصادی در تهران گفت: ایران و ترکیه می‌توانند در زمینه‌های مختلف همکاری داشته باشند اما در این میان توریسم و کشاورزی در اولویت قرار دارد.

رییس اتاق بازرگانی آنتالیا افزود: حجم روابط تجاری آنتالیا یک میلیارد و 750 میلیون دلار است  که ایران می‌تواند سهم قابل توجهی از حجم روابط تجاری آنتالیا را به خود اختصاص دهد.

هیات 20 نفره تجاری آنتالیای ترکیه را کارآفرینان این استان در بخش‌های ساختمان، ماشین‌آلات صنعتی، انرژی، گردشگری، کشاورزی، حمل و نقل، پتروشیمی، مواد غذایی و نساجی تشکیل می‌دهند به ایران سفر کرده است. 

 

کلیدواژه