پوتین: همکاری های هسته ای روسیه و ایران راهبردی است
(last modified 1395-05-16T05:21:12+00:00 )
اسد 16, 1395 09:51 Asia/Kabul
  • "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه

در آستانه دیدار سه جانبه رئیسان جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، رئیس جمهوری روسیه همکاری های هسته ای مسالمت آمیز مسکو و تهران را راهبردی خواند.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در آستانه سفر به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برای حضور در دیدار سه جانبه رئیسان جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، گفت، ایران شریک دیرینه روسیه است و مسکو اطمینان دارد پس از توافق هسته ای کاهش تنش در رابطه با برنامه هسته ای ایران به سود روابط دوجانبه خواهد بود.

به گزارش روز جمعه ایرنا،رئیس جمهوری روسیه افزود، میان دو کشور طرح های بزرگ در حوزه های نفت و گاز ، هوا و فضا و تولید نیروی برق در دست تهیه است.

پوتین، همچنین آمادگی روسیه را برای اختصاص وامی 2.2 میلیارد یورویی به ایران اعلام کرد.

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به چشم انداز روابط کشورش و ایران گفت، مسکو درصدد گسترش هرچه بیشتر همکاری های اقتصادی و بازرگانی با ایران است.

پوتین تصریح کرد، با همکاری مشترک دو کشور ، حجم تجارت ایران و روسیه در پنج ماه اول سال جاری 70 فیصد افزایش یافته و به حدود 855 میلیون دلار رسیده است.

رییس جمهوری روسیه تاکید کرد، ایجاد منطقه آزاد بازرگانی توسط اتحادیه اقتصادی یوروآسیا و ایران می تواند به روابط بازرگانی و سرمایه گذاری روسیه و ایران تحرک جدی ببخشد.

پوتین در ادامه علاقه مسکو را به تقویت روابط با تهران در مسائل مختلف اعلام کرد و گفت، مسکو این همکاری را عاملی مهم برای برقراری صلح و ثبات و امنیت در منطقه ای گسترده از آسیای مرکزی و حوزه خزر تا خاورمیانه می داند.

وی افزود، از تلاش های ایران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای حمایت خواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین درباره محور دیدار رئیسان جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان در 18 اسد در باکو گفت، سران سه کشور برای بررسی چشم انداز همکاری های دراز مدت و متقابل مفید در حوزه های اقتصادی، فرهنگی ، امنیتی و مبارزه با تروریسم گردهم می آیند.

 

 

کلیدواژه