دلو 04, 1395 22:31 Asia/Kabul
  • پایان همایش بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در مشهد

همایش بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب با انتشار بیانیه ای و تاکید بر گفتگوهای مستمر میان نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام در مشهد شمال شرق ایران به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه پایانی آمده است، تقویت همدلی و همکاری فکری و فرهنگی میان دو فرهنگ بزرگ ایران و جهان عرب همواره منبعی موثر برای صلح، ثبات، پیشرفت و گسترش فرهنگ اسلامی بوده است.

بیانیه پایانی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب تاکید کرده است، راهکارهای مناسب و تاثیر گذار برای برون رفت از چالش های حاکم بر منطقه و جهان اسلام گفتگو است.

در این بیانیه با یادآوری برگزاری نخستین دور رسمی از این گفتگوها پس از نشست های مقدماتی در قطر، تونس و لبنان که در مشهد برگزار شد، آمده است، دستیابی به فهم مشترک از ضرورت گفتگوهای فرهنگی بین ایران و جهان عرب و شناسایی راهکارهای علمی برای برون رفت از چالش ها از اهداف این گفتگوها است.

همچنین بر اساس این بیانیه ، شیوه های بازگشت به تمدن اسلامی ، برجسته سازی نقش نخبگان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی و برنامه ریزی عملیاتی در راستای تقویت روابط فرهنگی از طریق گفتگو نیز به عنوان بخشی دیگر از اهداف این همایش بین المللی بوده است.

نخستین اجلاس گفتگوی فرهنگی بین ایران و جهان عرب از روز شنبه با حضور 85 نخبه از 12 کشور جهان عرب همزمان در تهران، مشهد، قم و قزوین برگزار و دوشنبه شب با انتشار بیانیه ای در مشهد به کار خود پایان داد.