تاکید بر توسعه هرچه بیشتر روابط دو ملت ایران و افغانستان بویژه در عرصه فرهنگی
(last modified Sat, 04 Feb 2017 09:40:24 GMT )
دلو 16, 1395 14:10 Asia/Kabul
  • تاکید بر توسعه هرچه بیشتر روابط دو ملت ایران و افغانستان بویژه در عرصه فرهنگی

تاکید بر توسعه هرچه بیشتر روابط دو ملت ایران و افغانستان بویژه در عرصه فرهنگی با توجه به اشتراکات عمیق دو کشور

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان بر توسعه هرچه بیشتر روابط دو ملت ایران و افغانستان بویژه در عرصه فرهنگی با توجه به اشتراکات عمیق دو کشور و دو ملت تاکید کرد.  

رضا ملکی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: با در نظر داشت این مشترکات عمیق بویژه در عرصه فرهنگی بین دو ملت مسلمان ایران و افغانستان همکاری های فرهنگی بین دو ملت از ویژگی های خاصی برخوردار است و تلاش ها در جهت توسعه هرچه بیشتر این روابط در عرصه های علمی، فرهنگی، هنری و دانشگاهی متمرکز است.

وی افزود: با همکاری بسیار خوبی که از سوی دولت و وزارت اطلاعات و فرهنگ جمهوری اسلامی افغانستان صورت می گیرد، تبادل هیات های علمی، دانشگاهی و دوره های دانش افزایی برای استادان و دانشجویان افغانستان در حال انجام است و با توجه به ارتباط بسیار خوبی که دانشگاه های افغانستان و دانشگاه های ایران دارند تفاهمنامه ی همکاری فیمابین نیز انعقاد می شود. در حال حاضر هم هیاتی از دانشگاه البیرونی افغانستان میهمان دانشگاه مازندران جمهوری اسلامی ایران هستند.

آقای ملکی یادآور شد که پیرامون دهه فجر انقلاب اسلامی هم برنامه های متنوعی در افغانستان در حال انجام است که به عنوان مثال در یک برنامه از استاد حسام الدین سراج برای اجرای دو برنامه موسیقی سنتی ایرانی در کابل دعوت شده است. و همچنان از فاضل نظری شاعر برجسته ایرانی که مشتاقان زیادی هم در افغانستان دارد دعوت شده که در کابل و مزار شریف برای علاقمندان فرهنگ و ادب فارسی اجرای شعر خواهد داشت.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: با توجه به مشترکات دو ملت ایران و افغانستان این برنامه ها می تواند در پیوند هرچه بیشتر دو ملت موثر باشد چنانچه آقای سراج از چهره های مطرح موسیقی ایرانی است که در افغانستان هم طرفداران زیادی دارد و یکشنبه و دوشنبه دو برنامه اجرای موسیقی خواهد داشت که اعلام آن با استقبال خوب اهالی فرهنگ و هنر مواجه شده است.

وی اضافه کرد: با هماهنگی هایی که با سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل وجود دارد تسهیلاتی برای صدور ویزای جمهوری اسلامی ایران برای قشر فرهنگی، هنری و استادان دانشگاه ها که متقاضی حضور در ایران هستند در نظر گرفته شده است.