عضو مجلس شورای اسلامی ایران؛ افغانستان ظرفیتهای لازم را برای برونرفت از مشکلات اقتصادی دارد
(last modified Mon, 06 Feb 2017 12:52:06 GMT )
دلو 18, 1395 17:22 Asia/Kabul

دکتر جلیل رحیمی عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی ایران در گفتگو با خرنگار رادیو دری در مورد راهکارهای برونرفت افغانستان از مشکلات و چالشهای موجود به ویژه در حوزه های اقتصادی ، سیاسی و اجنماعی گفت، افغانستان به دردهایی دچار است که اکثر کشورهای جهان سوم به آن مبتلا هستند.

دکتر جلیل رحیمی افزود،  برخی از این مشکلات به این موضوع بر میگردد که افغانستان درامد ثابتی ندارد و برای برونرفت از این مشکل، مسوولان تصمیم گیرنده در این کشور باید به دنبال ظرفیت اساسی جامعه افغانستان  و توانمندی های آن باشند تا بتوانند درامد ثابتی ایجاد کنند.

نماینده تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی ایران گفت، ، نباید از کشوری که تنها 5 و یا 6 میلیارد دلار بودجه سالانه دارد توقع زیادی داشت چرا که این بودجه حتی کفایت معاش افغانها را هم نمیدهد.

دولتی که پول در اختیار ندارد و تنها میتوانند حقوق کارکنان خود را تامین کند نمی تواند امور عمرانی در کشورش انجام دهد .مشکل اول افغانستان اقتصادی است .

وی دومین مشکل بزرگ افغانستان را  دخالت خارحی ها و در راس آنها قدرتهای بزگ جهان از جمله امریکا عنوان کرد و افزود، افغانستان قربانی کشورهای بزرگ شده است د چه در زمان شوروی سابق،چه در زمان انگلیسی ها و چه در زمان کنونی که تحت نفوذ امریکاست. این بحران تنها به واسطه اتحاد و همدلی قابل حل است .

دکتر جلیل رحیمی گفت، مردم افغانستان در طول این سالها که گرفتار جنگ داخلی بوده اند به این نکته پی برده اند که هیچ جای این دنیا برای آنان افغانستان نمیشود. مردم این کشور باید دست در دست هم و با اتحاد و یکدلی این کشور را آباد کنند و منتظر کسی نباشند که برای آنها این مهم را انجام دهد.

او تاکید کرد، ملت افغان نباید به کشورهای خارجی اجازه دهند تا از تفاوتهای نژادی، مذهبی،شکافهای قومی و قبیله ای سوء استفاده کنند. افغانستان پتانسیل و ظرفیتهای لازم را  همچون ذخایر نفتی،سنگهای معدنی گاز،تولیدات کشاورزی با کیفیت خیلی برای برونرفت از بحران اقتصادی دارد .

وی سختکوشی و قناعت مردم این کشور مهمترین داشته یک ملت برای توسعه و آبادانی توصیف کرد .

رحیمی افزود، هیچ جای دنیا نمیتوانید خانواده ای را پیدا کنید که با ماهی 100 دلار گذران زندگی کنند در حالیکه در افغانستان بسیاری از خانواده ها درامدی در همین حدود دارند.

اگر مردم افغانستان کشور خود را بسازند در این کشور زندگی آبرومندانه ای خواهند داشت ولی اگر این کشور را به سمت افراطی گری،خشونتگری،جنگ و ویرانی ببرند هر کجای این دنیا که بروند برای آنها افغانستان نخواهند شد.

این نماینده مجلس در ایران تاکید کرد، این موضوع را آوارگان افغان که در این سالها در سراسر جهان پراکنده بودند درک میکنند که داشتن جایی که انسان به آن احساس تعلق و مالکیت کند بالاترین ارزش زندگی نوع بشر است و ملت افغانستان باید این هویت تاریخی خود را بازیابی کنند.