تاکید بر گسترش روابط ایران ، ترکمنستان، تاجیکستان و افغانستان
(last modified 1395-11-19T07:43:28+00:00 )
دلو 19, 1395 12:13 Asia/Kabul
  • تاکید بر گسترش روابط ایران ، ترکمنستان، تاجیکستان و افغانستان

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و کشورهای ترکمنستان،تاجیکستان و افغانستان دردیدارهای جداگانه با سفیران این کشورها در تهران بر توسعه ارتباطات سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی به ویژه روابط پارلمانی فیمابین تاکید کرد .

به گزارش ایرنا،«کورش کرم پور حقیقی» روز دوشنبه  در دیدار جداگانه « احمد قربانف» سفیر ترکمنستان ، «نعمت الله امام زاده» سفیر تاجیکستان و «نصیر احمد نور» سفیر افغانستان در تهران گفت ،گروه های دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی از هرگونه اقدامی در راستای تأمین منافع ملت های ایران و این کشورها حمایت می کند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران – ترکمنستان برضرورت رفع موانع در خصوص انتقال گاز ترکمنستان به ایران تاکید کرد.

«احمد قربانف» سفیر ترکمنستان در تهران هم دراین دیدار با استقبال از روند رو به رشد مناسبات ایران و ترکمنستان گفت: باید با برنامه ریزی مناسب روابط دو کشور را به رابطه ای نمونه در میان کشورهای منطقه و جهان تبدیل کنیم.

رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران - تاجیکستان همچنین در دیدار جداگانه با «نعمت الله امام زاده» سفیر تاجیکستان در تهران با اشاره به اشتراکات دیرینه فرهنگی، مذهبی میان مردم دو کشور مسلمان ایران و تاجیکستان گفت : زبان مشترک، روابط تاریخی و پیشینه مناسب میان دو کشور ایران و تاجیکستان فرصتهای فراوانی برای توسعه و گسترش مناسبات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بوجود آورده است .

«نعمت الله امام زاده» سفیر تاجیکستان در تهران نیز در این دیدار بر ضرورت اجرایی شدن پروژه های مشترک تأکید کرد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران-افغانستان در دیدار  «نصیر احمد نور» سفیر افغانستان در تهران نیز گفت ، اشتراکات فرهنگی و تاریخی میان دو ملت ایران و افغانستان بستر مناسبی جهت توسعه روابط دو کشور است .

سفیر افغانستان در تهران هم در این دیدار  با اشاره به اینکه افزایش همکاری های ایران و افغانستان  به ویژه همکاری های منطقه ای ، نیاز دو کشور است ، پیشرفت پروژه بندر چابهار و پروژه خط آهن را خواستار شد .

 

کلیدواژه