دلو 29, 1395 10:29 Asia/Kabul
  • تشریح سفر رییس جمهوری ایران به عمان و کویت

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تشریح سفر حسن روحانی رئیس جمهور به کشورهای عمان و کویت گفت : این سفرها در شرایط حساس منطقه نشان از اراده مشترک سه کشور برای توسعه روابط دوستانه بین دو سوی آبراه استراتژیک خلیج فارس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تشریح سفر حسن روحانی رئیس جمهور به کشورهای عمان و کویت گفت : این سفرها در شرایط حساس منطقه نشان از اراده مشترک سه کشور برای توسعه روابط دوستانه بین دو سوی آبراه استراتژیک خلیج فارس است.

 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پنجشنبه شب در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا با بیان اینکه سفر رییس جمهوری به عمان و کویت به دعوت سران این دوکشور صورت گرفت افزود: سلطان قابوس پادشاه عمان و شیخ صباح امیر کویت همواره خواستار روابطی گسترده با ایران بوده و فراتر از روابطدو جانبه خواستار ایجاد یک سازکار جمعی با مشارکت ایران و کشورهای منطقه برای گفتگو درباره ثبات و امنیت منطقه و تهدیدات و نگرانی های مشترک از جمله مبارزه با تروریسم هستند.قاسمی ادامه داد : سفر روز چهارشنبه رئیس جمهوری به عمان و کویت بااستقبال مسئولان - مردم و رسانه های منطقه همراه بود- به ویژه پس ازآنکه برخی بازیگران فرامنطقه ای در هفته های اخیر تلاش کرده بودند در جهت منافع خود بین کشورهای اسلامی تفرقه بیفکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت : در سفر حسن روحانی به مسقط که پس از دوره بهبودی و نقاهت پادشاه عمان - نخستین سفر یک رییس کشور به عمان در دو سال گذشته بود- علاوه بر اطمینان از سلامتی سلطان قابوس -مذاکرات فشرده و مفیدی درمورد گسترش روابط اقتصادی - تجاری فرهنگی ومردمی دو کشور صورت گرفت و دوطرف دستور فوری را برای برداشتن موانع وتسریع همکاریها به دستگاههای ذیربط در دو کشور صادر کردند.

قاسمی اضافه کرد : دکترروحانی در این سفر با تجلیل از نقش و رویکردسازنده سلطان قابوس در پرونده های منطقه ای ابراز امیدواری کرد- جنک در یمن همسایه جنوبی عمان که باعت خسارت های سنگین به زیرساخت های این کشور اسلامی و شرایط انسانی تاسف باری شده است - هر چه سریعتر بارویکرد سازنده و بشر دوستانه همه طرف های درگیر پایان یابد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی سفر ریاست جمهوری به کویت را در پاسخ به سفر دوسال پیش امیر کویت به تهران و بر اساس دعوت شیخ صباح اعلام کرد و گفت : در این سفر نیز علاوه بر گفت وگو در خصوص مناسبات دوجانبه - مذاکرات مفصل و دقیقی در خصوص شرایط منطقه ای و ساز و کارمناسب برای کاهش تنش درمنطقه و همکاری های جمعی صورت گرفت.

قاسمی ادامه داد: امیر کویت - اظهارات و دیدگاههای رییس جمهوری ایران راکه برخواسته از روح اخوت اسلامی بود با اهمیت تلقی و از رویکرد سازنده کشورمان برای کاهش تنش بین کشورهای عربی همسایه ابراز رضایت و خشنودی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خاطر نشان کرد: این در حالی است که امیر کویت درهفته های اخیرپیامی برای رییس جمهوری ایران ارسال و دیدگاههایی را در مورد گفتگوهای منطقه ای مطرح کرده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه به حضور تمامی مقام های عالیرتبه عمان و کویت در مراسم استقبال رسمی از رییس جمهوری ایران و انجام بالاترین سطح تشریفات اشاره کرد و گفت : این سفر کوتاه 8 ساعته نشان از اهمیتی داشت که مقام های این دو کشور برای سفر رییس جمهوری ایران قائل بودند.