دلو 29, 1395 10:39 Asia/Kabul
  • حمایت روسیه از ایجاد منطقه آزاد اقتصادی بین ایران و

"ایگور شووالف" معاون اول نخست وزیر روسیه 21 فوریه ( 3 حوت ) با سفر به ایران با مقام های جمهوری اسلامی درباره ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا رایزنی می کند.

برنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از پنج کشور در دستور کار سفر پیش روی "ایگور شووالف" معاون اول نخست وزیر روسیه به تهران اعلام شد.

 

خبرگزاری ایتارتاس روز پنجشنبه اعلام کرد که "ایگور شووالف" معاون اول نخست وزیر روسیه 21 فوریه( 3 حوت ) با سفر به ایران با مقام های جمهوری اسلامی درباره  ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا رایزنی می کند.

در این سفر شووالُف قرار است با محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری ها با روسیه نیز هست، درباره روابط دو کشور و توسعه هر چه بیشتر مناسبات در زمینه های مختلف مذاکره کند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا ژانویه سال 2015 فعالیت رسمی خود را با عضویت روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان آغاز کرد.

ویتنام از ماه مه 2015تفاهم نامه منطقه تجارت آزاد با این اتحادیه امضا کرده است و چین، ترکیه، تونس، هند، نیوزیلند و مغولستان نیز خواهان ایجاد چنین منطقه آزاد مشترکی هستند.

حدود دوماه پیش نیز در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در روسیه، رئیس جمهوری ارمنستان اعلام کرد که ایروان به روند مذاکرات این اتحادیه و تهران کمک می کند تا هر چه زودتر قرارداد مورد نظر امضا شود.

ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که مرز زمینی با ایران دارد و از این رو می تواند، گذرگاه انحصاری ارتباط جاده ای و ریلی در همکاری های بازرگانی و ترانزیتی اعضای این اتحادیه با جمهوری اسلامی باشد.