عضویت ایران در پروژه گداخت هسته‌ای در مرحله نهایی قرار دارد
(last modified 1395-12-02T07:10:16+00:00 )
حوت 02, 1395 11:40 Asia/Kabul
  •  عضویت ایران در پروژه گداخت هسته‌ای در مرحله نهایی قرار دارد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: مراحل عضویت ایران در پروژه بین‌المللی گداخت هسته‌ای (ایتر) پیشرفت خوبی داشته و تنها مرحله نهایی برای عضویت در این پروژه باقی مانده است.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه در گفت وگو با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، درباره آخرین وضعیت مشارکت ایران در ایتر گفت: نحوه حضور ایران در پروژه گداخت هسته‌ای به طور مشارکتی و همراه با عضویت خواهد بود.

کمالوندی درباره میزان حق عضویت ایران در پروژه ایتر افزود: تعهدات مالی ایران در پروژه ایتر به طور پلکانی تعریف شده است، اما قطعا درباره میزان آن باید مذاکراتی انجام شود. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به برنامه‌های بلندمدت پروژه گداخت هسته‌ای تصریح کرد: این پروژه افق سال‌های 2020، 2030، 2040 و 2050 را برای خود ترسیم کرده که ایران به دنبال آن است.

کمالوندی درباره اهمیت پروژه گداخت هسته‌ای نیز اظهار کرد: به طور حتم در دهه‌های آتی، منابع سوخت‌های فسیلی و انرژی‌های تجدیدناپذیر مانند نفت، گاز و اورانیوم به اتمام می رسد و بشر نیاز به یک انرژی دائمی دارد، که در این عرصه پروژه گداخت هسته‌ای دارای اهمیت ویژه است.

مرکز طرح بین‌المللی گداخت هسته‌ای معروف به "ایتر" در جنوب فرانسه نزدیک شهر نیس واقع شده استهدف این پروژه تولید انرژی برق ارزان و سالم برای حفظ محیط زیست و تداوم پذیر با استفاده از فرآیند هم‌جوشی در نوع جدید رآکتور هسته‌ای است.

 

کلیدواژه