تهران؛ میزبان کنفرانس «حمایت از انتفاضه فلسطین»+ ویدئو
(last modified 1395-12-03T07:15:41+00:00 )
حوت 03, 1395 11:45 Asia/Kabul

کنفرانس دو روزه «حمایت از انتفاضه فلسطین»امروز 3 و فردا 4 اسفند با حضور روسا و نواب مجالس کشورهای اسلامی و نیز روسای جریان های فلسطینی و گروه های مقاومت در تهران آغاز شد.

کنفرانس دو روزه «حمایت از انتفاضه فلسطین» با حضور روسا و نواب مجالس کشورهای اسلامی و نیز روسای جریان های فلسطینی و گروه های مقاومت در تهران، امروز سه شنبه آغاز شده و تا فردا چهارشنبه 4 اسفند ادامه دارد.

مجلس شورای اسلامی ‌در جلسه علنی روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1369 قانون «حمایت از انقلاب اسلامی مردمفلسطین» را مشتمل بر هشت ماده و یک تبصره تصویب و شورای نگهبان همان روز آن را تایید کرد.

این قانون 10 روز بعد یعنی 29 اردیبهشت 1369، با امضای رئیس جمهور وقت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی برای اجرا ابلاغ شد.

البته 20 سال بعد، در 19 خرداد 1389، ضمن اصلاحیه ای، ماده 8 آن حذف و 4 تبصره به آن اضافه شد.

ماده یک قانون «حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین» تصریح می کند: «سرزمین فلسطین به ملت فلسطین تعلق داشته و دارد و رژیم اشغالگر قدس و حکومت غاصب صهیونیست ها که با ظلم و غصب و قتل عام ‌و جنایت بر این سرزمین و بیت‌المقدس مسلط گردیده‌اند، غاصب و ظالم و محکومند و بر همه ملت ها و انسان های حق‌طلب جهان خصوصاً مسلمانان و‌ بالاخص مردم و حکومت جمهوری اسلامی ایران لازم است از مردم ستمدیده و آواره و مبارز فلسطین تا رسیدن به حقوق حقه خویش به هر نحو ممکن‌، حمایت و دفاع نمایند.

هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی موظف است از طرق مختلف این حمایت را تعمیق و گسترش بخشد و در اسرع وقت کنفرانسی از نمایندگان‌کشورهای اسلامی و صاحبنظران در این راستا تشکیل دهد».‌

در ماده 5 این قانون نیز آمده است: «به منظور اجرا و پیگیری و هماهنگی‌های لازم کمیته‌ای مرکب از نمایندگان تام‌الاختیار وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد‌اسلامی، بنیاد شهید، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات، بنیاد جانبازان، هلال احمر و دو نفر از نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی به انتخاب مجلس زیر نظر رئیس جمهور یا نماینده ایشان تشکیل و هر شش ماه اقدامات انجام شده را به مجلس شورای اسلامی گزارش نماید».

پس از لازم الاجرا شدن این قانون، دبیرخانه ای برای این کنفرانس در تهران تاسیس شد تا برگزاری آن را براساس تشخیص هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی سامان دهد.

رئیس جمهور 7 آبان 1392 در اجرای ماده 5 قانون «حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین»، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن اختری را به سمت «رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین» برگزید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی روز 7 شهریور 95 دو نفر از نمایندگان را برای عضویت در دبیرخانه دائمی کنفرانس‌های بین‌المللی فلسطین انتخاب کردند. 

بر این اساس محمد ابراهیم رضایی نماینده خمین با 93 رأی و مصطفی کواکبیان نماینده تهران با 90 رأی از مجموع 166 رای اخذ شده به عضویت دبیرخانه دائمی کنفرانس های بین‌المللی فلسطین درآمدند. (هر دو نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هستند).

همچنین در جریان نشست علنی همان روز مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام سید مصطفی ذوالقدر نماینده مردم میناب و اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد به‌عنوان اعضای کمیته اجرا و پیگیری و هماهنگی‌های لازم برای حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین برگزیده شدند.

پیرو اجرای ماده یک قانون «حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین»، تاکنون 5 کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در نقاط عطف تاریخی منطقه و فلسطین به ترتیب ذیل برگزار شده است: 

1. مهر 1370 همزمان با کنفرانس مادرید و در بزرگداشت انتفاضه اول ملت فلسطین  (انتفاضه استقلال)

2. اردیبهشت 1380 همزمان و در حمایت از انتفاضه دوم ملت فلسطین (انتفاضه الاقصی)

3. فروردین 1385 همزمان با اقدامات رژیم صهیونیستی در زمینه تخریب باب مغاربه - در بخش غربی مسجدالاقصی- و در حمایت از قدس شریف

4. اسفند 1387 پس از تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه و در حمایت از ایستادگی اسطوره ای ملت و مقاومت فلسطین در برابر این تهاجم خونین و وحشیانه

5. نهم و دهم مهر 1390 در تهران با شعار اصلی همایش «فلسطین: وطن فلسطینیان».

ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه و قدس نیز قرار است سوم و چهارم اسفند 1395 با حضور نمایندگان کشورهای اسلامی در تهران برگزار شود. 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حسین امیر عبدالهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به ترتیب رئیس، دبیر، رئیس کمیته فرهنگی و سخنگوی ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین هستند.

شعار ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین نیز«همه برای فلسطین» است.