گزارش آژانس درباره میزان اورانیوم هسته ای ایران، تخمینی است
(last modified 1395-12-07T14:09:25+00:00 )
حوت 07, 1395 18:39 Asia/Kabul
  •  گزارش آژانس درباره میزان اورانیوم هسته ای ایران، تخمینی است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: میزان اورانیوم غنی سازی شده ایران که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شد، تخمینی از فرآیند پاکسازی در لوله ها است و آن را نمی توان موجودی واقعی تلقی کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در گزارشی اعلام کرد: ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بوده است و تا 30 دلو 1395، حجم اورانیوم ایران با درصد غنای 3.67 درصد، 101.7 کیلوگرم بوده که این میزان تنها یک‌ سوم از میزان اورانیوم غنی‌شده‌ ای است که ایران بر اساس برجام مجاز به داشتن آن است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اختلاف نظر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره میزان مواد هسته ای موجود در لوله ها و تأسیسات هسته ای ایران اظهار کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی همه مواد غنی شده اعم از مواد درون لوله ها، داخل مخازن و هر جای دیگر را محاسبه می کند که البته این خاص ایران نیست و برای همه کشورها اینگونه است.

کمالوندی افزود: در چنین وضعی که میزان مواد، تخمینی از فرآیند مواد موجود در لوله ها است نمی توان آن را به عنوان موجودی واقعی تلقی کرد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه موادی در داخل لوله های تأسیساتی ایران بود و درخصوص میزان مواد، اختلاف نظر وجود داشت، تصمیم گرفته شد تا برای رعایت ملاحظات ایران، فرآیند پی آی تی یا کاری شبیه انبارگردانی به تعویق انداخته شود.

کمالوندی تاکید کرد: ایران به تعهدش مبنی بر اینکه بیش از 300 کیلو مواد هسته ای غنی شده نداشته باشد پایبند است.

بر اساس توافق برجام، ایران مجاز به در اختیار داشتن 300 کیلوگرم اورانیوم با درصد غنای 3.67 درصد بوده است.