سیاست ایران توسعه روابط با کشورهای همسایه
(last modified 1395-05-19T04:22:09+00:00 )
اسد 19, 1395 08:52 Asia/Kabul
  • سیاست ایران توسعه روابط با کشورهای همسایه

رئیس جمهوری ایران، سیاست ایران را توسعه روابط با کشورهای همسایه دانست.

به گزارش شبکه خبر، "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه در نشست مشترک روسای جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو گفت: بر اساس اصول و موازین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط همه‌‌جانبه با کشورهای همسایه از اولویت برخوردار است.

رئیس جمهوری ایران افزود: ایران از هر نوع ایده و ابتکاری برای افزایش تعامل و همکاری با همسایگان استقبال می‌ کند.

به گفته رئیس جمهوری ایران، برگزاری نشست سه‌جانبه سران جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه از آنجایی که فرصتی را برای طرح دیدگاه‌ها، تبادل نظرات و پیگیری روابط و مناسبات و در مجموع پیشبرد منافع مشترک فراهم می کند از منظر ایران ایده و ابتکاری مثبت و ارزشمند است.

رئیس جمهوری ایران همچنین گفت: برگزاری چنین نشستی در شرایط کنونی منطقه و جهان، با اتکاء به روابط حسنه سه کشور و اراده موجود برای توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط از اهمیتی مضاعف برخوردار است.

روحانی تاکید کرد: از آنجایی که این سه کشور همسایه به دلایل مختلف بالاخص موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی، با طیف گسترده‌ای از موضوعات، فرصت‌ها، چالش‌ها و برخی تهدیدات مشترک در حوزه‌های سیاسی، ‌اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، فناوری و زیست‌محیطی مواجه هستند، تعامل و همکاری مشترک آنها بیش از گذشته ضرورت دارد.

روحانی تصریح کرد: تروریسم و افراط‌گرایی، ‌دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای در امور کشورهای منطقه، استفاده سیاسی و ابزاری از عنصر تحریم اقتصادی برای پیشبرد اهداف سیاسی، مشکلات و چالش‌های زیست‌محیطی، مواد مخدر، تهدیدات و چالش‌های مشترکی‌اند که مواجهه و مقابله جدی و کارآمد با آنها، نیازمند همکاری و تعامل هر چه بیشتر این سه کشور است.

نشست حسن روحانی، " ولادیمیر پوتین" و " الهام علی اف" روسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان عصر روز دوشنبه در باکو آغاز شد.

روسای جمهور ایران، جمهوری اذربایجان و روسیه همچنین در پایان ان نشست بیانیه مشترکی را امضا کردند.

کلیدواژه