حوت 15, 1395 15:28 Asia/Kabul
  • روحانی: روابط ایران و جمهوری آذربایجان رو به پیشرفت و راهبردی است

رئیس جمهوری اسلامی ایران روابط با جمهوری آذربایجان را برادرانه و راهبردی توصیف کرد و گفت: پیشرفت روابط دوجانبه تهران - باکو از لحاظ ارتباطات سیاسی، مسائل منطقه ای، بین المللی و فرهنگی با اهمیت است.

"حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران روز یکشنبه پس از برگزاری نشست هیات های عالی رتبه ایران و جمهوری آذربایجان در تهران در نشست خبری افزود: افزایش حجم تجارت ایران و جمهوری آذربایجان در چند ماه گذشته نشانگر توسعه روابط دو کشور است.

روحانی تصریح کرد: دو کشور نقش مهمی درترانزیت شمال و جنوب دارند و با اتصال راه آهن آستارا - آستارا اولین قدم مهم در این زمینه برداشته شده است.

روحانی به مذاکرات دو کشور در زمینه بهره برداری نفتی در دریای خزر اشاره کرد و افزود: در زمینه بهره برداری از منابع دریای خزر وزیران نفت دو کشور مذاکرات را تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهند داد.

وی با اشاره به همکاری های سه جانبه (ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه) و (ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه) تصریح کرد: در راستای همکاری های سه جانبه در منطقه اقدامات خوبی تاکنون صورت گرفته است.

رئیس جمهوری ایران در خصوص مسائل منطقه ای هم گفت: تهران - باکو در خصوص مسائل منطقه ای و تروریسم اشتراک نظر دارند ومعتقد هستند تفکر وهابیت و سلفی گری خطری بزرگ در منطقه بوده که باید این تفکر تروریستی برای همیشه در منطقه خشکانده شود.

رئیس قوه مجریه ایران همچنین به اشتراک نظر ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه مسائل سوریه و عراق اشاره و ابراز امیدواری کرد: مسئله قره باغ هم از طریق گفتگو به راه حل نهایی برسد.

" الهام علی اف " رئیس جمهوری آذربایجان هم در این نشست خبری، روابط  نزدیک کشورش با ایران را هدیه ای برای منطقه دانست و گفت: دیدارهای متعدد با رئیس جمهوری ایران در سه سال گذشته ، نشان دهنده گسترش روابط دو کشور است.

الهام علی اف تصریح کرد: روابط سیاسی  ایران و جمهوری آذربایجان در سطح عالی جریان دارد و دو کشور در تمامی سازمانهای بین المللی از یکدیگر حمایت می کنند.

وی همچنین از جمهوری اسلامی ایران به دلیل تلاش برای حل مناقشه قره باغ قدردانی کرد و افزود: موضوع قره باغ متکی بر تمامیت ارضی ، عدالت و انصافی است که جمهوری اسلامی ایران از آن دفاع می کند.


 

کلیدواژه