ایران علاقه‌مند به حل مشکلات پاکستان و افغانستان است
(last modified Sat, 11 Mar 2017 11:04:12 GMT )
حوت 21, 1395 15:34 Asia/Kabul
  • معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه ایران
    معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه ایران

معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه ایران گفت: ایران علاقه‌مند نیست که مشکلات بین پاکستان و افغانستان از حد معمول فراتر رود چرا که این موضوع به نفع هیچ کس نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس،«ابراهیم رحیم‌پور» معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه ایران در رابطه با سفر «سرتاج عزیز» مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجی به تهران گفت: در دیدار با این دیپلمات عالی رتبه پاکستانی و  وزیر امور خارجه ایران بر اهمیت همکاری بیشتر سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان تاکید کردند.

وی در رابطه با سفر سرتاج عزیز به ایران به دلیل اختلافات پاکستان و افغانستان، گفت: سفر سرتاج عزیز به ایران سفری از پیش تعیین شده نبود و وی در آستانه برگزاری اجلاس سران اکو به تهران سفر کرد، البته در روابط بین همسایگان انجام این سفرها یک عادی است و شاید نتوان در مورد آن از لفظ سفر «فورس ماژور» استفاده کرد.

این دیپلمات ارشد ایران، با بیان اینکه پیش از این سفر، ظریف در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با اشرف غنی و وزیر دفاع پاکستان گفت‌وگو و رایزنی کرده بود، ادامه داد: این روزها تنش میان افغانستان و پاکستان مقداری بیش از حالت عادی شده و ایران با توجه به اینکه با هر 2 کشور روابط خوب و مناسبی دارد می‌تواند نقشی موثر در کاهش  این تنش‌ها داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر در دیگر مناطق پیرامونی ایران، با توجه به برخی از رفتارها به خصوص سیاست‌های غیرسازنده عربستان و برخی از غیرعرب با مشکلاتی روبرو هستیم و  نمی‌خواهیم در منطقه شاهد این تنش‌ها باشیم البته برخی کشورهای عرب تلاش می‌کنند از اب گل‌آلود در راستای تامین منافعشان استفاده کنند، ولی ایران سیاستی متفاوت از آنها دارد و خلاف مسیر این کشورها حرکت می‌کند.

رحیم پور با بیان اینکه ایران علاقه‌مند نیست که مشکلات بین پاکستان و افغانستان از حد معمول فراتر رود چرا که این موضوع به نفع هیچ کس نیست، ادامه داد: در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ و در تهران، ایران بر این موضوع تاکید کرده است، امیدواریم بتوانیم در کاهش این تنش ها نقش سازنده ای را ایفا کنیم و آمادگی خود را در این ارتباط اعلام کرده ایم.

این دیپلمات ارشد ایران در رابطه با  اجلاس «صلح افغانستان» در مسکو برگزار شد و ایران و پاکستان نیز از جمله شرکت کنندگان در این اجلاس بودند گفت:  این نشست با ابتکار روسیه برگزار شد اجلاس شش جانبه ای بود و ایران نیز از برگزاری آن استقبال کرد.

وی افزود: موضوع جلسه، بحث صلح افغانستان و دیگر مسائلی بود که دولت کابل در ارتباط با فعالیت گروه‌های افراطی در داخل کشورش با آن روبرو است در آن نشست تاکید شد که همه باید کمک کنند تا دولت افغانستان بتواند با اپوزیسیون‌های فعال در داخل این کشور به نتیجه برسد و هیچ کشوری نباید از مشکلات  دولت افغانستان در این زمینه، بهره‌برداری ابزاری کند.

رحیم پورادامه داد: در این جلسه تاکید شد، اگر کشورهای شرکت کننده در این اجلاس ارتباطی با این گروه‌ها دارند، این ارتباط باید در جهت خواسته‌های دولت کابل نه برخلاف آن باشد.

معاون وزیر امور خارجه ایران، مذاکرات انجام شده در این نشست را مفید عنوان کرد و افزود: پیشنهاد ایران بود که در دور بعدی این اجلاس تعدادی دیگر از کشورهای همسایه و منطقه نیز حضور داشته باشند، البته برخی از شرکت‌کنندگان معتقد به اضافه شدن کشورهای آمریکا، انگلیس و  کشورهای عربی به این روند بودند که در این مورد اجماع نشد و پیشنهاد ایران با حمایت روسیه مورد اجماع قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تلاش داریم این نشست را مانند اجلاس آستانه که برای حل بحران سوریه بین ایران، روسیه و ترکیه ایجاد شده با حضور کشورهای منطقه و همسایه افغانستان به پیش ببریم، گفت: درهمین چارچوب نیازی نیست دراین مذکرات، کشورهایی که حضورشان خیری نمی رساند، حضور داشته باشند.

وی افزود: ما تاکید داریم که باید کشورهای منطقه با کمک یکدیگر بحران‌ها را حل کنند و این موضوع در مورد افغانستان نیز درحال اجراست گرچه درابتدای راه هستیم.

رحیم پور با اشاره به اینکه در مورد افغانستان برخی از نهادهای بین‌المللی و کشورهای مختلف جلساتی را طی این سال‌ها برگزار کرده‌اند، گفت: مسئله اصلی در نشست صلح افغانستان، مصالحه و ایجاد آشتی  ملی در داخل افغانستان است،  دولت افغانستان توقع دارد که همه به او در این مسیر کمک کنند.

کلیدواژه