حمل 10, 1396 13:32 Asia/Kabul
  • تفسیر؛ تکرار ادعاهای  واهی آمریکا درباره ایران

ژنرال جوزف ووتل، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا ادعا کرد ایران می‌خواهد قدرت مسلط در منطقه باشد . وی  که روز چهارشنبه در  کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا صحبت می‌کرد افزود ، ایران با استفاده از قایق های تندرو تلاش می کند در منطقه ، قدرت نمایی کند .

این ژنرال آمریکایی در ادامه این فضا سازی ضد ایران  افزود  ؛علاوه بر قابلیت سلاح هسته‌ای، ایران منشأ چندین تهدید دیگر نیز هست. آنها یک برنامه موشکی قدرتمند دارند و ما از فعالیت‌های  دریایی ایران نیز نگران هستیم

امریکا در سه دهه گذشته ایران را به تلاش برای  دست یابی به سلاح اتمی  ؛ مداخله در امور کشورهای منطقه  و حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر  متهم کرده است و  اکنون نیز با  ادعای نگرانی از توان موشکی  و حضور مقتدرانه نیروی دریایی ، سعی دارد ایران را در حوزه امنیت منطقه  به چالش بکشد .
فشارهای امریکا  و متحدان  منطقه ای اش علیه ایران از  زمان جنگ تحمیلی  با حمایت تسلیحاتی از رژیم صدام و حتی با دادن سلاح شیمیایی ؛ محاصره اقتصادی و تلاش برای نا امید کردن مردم از تحقق اهداف انقلاب و کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات اغاز شد و ادامه یافت ؛اما  امریکا به اهدافش نرسید . رویکرد های خصمانه امریکا علیه  ایران هرگز متوقف نشده است و آمریکا  همچنان  ایران  را به عنوان یک تهدید جلوه می دهد .البته ایران تجربه لازم برای مقابله با این جریان های مخرب را دارد . جمهوری اسلامی ایران دارای حدود 2000 کیلومتر مرز دریایی در جنوب است که  به تبع آن دارای موقعیتی با ارزش ژئوپلیتیکی است .   این موقعیت حساس ،ایجاب می‌کند که تحرکات بیگانگان در منطقه  با حساسیت رصد شود.جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که بر اساس کنوانسیون 1982 دریاها ، اگر آمریکاییها و شرکای منطقهای آنان بخواهند از تنگه هرمز استفاده و ایران را تهدید کنند ، با انها برخورد خواهد کرد .
جمهوری اسلامی ایران ، کاری را انجام می دهد  که هرکشور مستقل باید در حفاظت از حریم امنیتی خود انجام دهد .  ضمن انکه این پرسش مطرح است که حضور نظامی گسترده ایالات متحده امریکا و بریتانیا درخلیج فارس  و احداث پایگاه های نظامی در این منطقه  با چه اهدافی است؟البته برخی  کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس بدنبال طرح های امنیتی وارداتی هستند و با این راهبرد ، خلیج فارس را به عرصه دخالت های تنش زای بیگانگان تبدیل کرده اند. مقامات امریکایی نیز  سعی دارند اینگونه القاء کنند که هدف انها مقابله با  سیطره ایران بر منطقه خلیج فارس و حفظ امنیت آبراه استراتژیک تنگه هرمز است.
 در حالیکه دکترین امنیتی  جمهوری اسلامی از ابتدا   حفظ امنیت با استفاده از توان منطقه ای و دوری از تنش  بوده است. نیروهای ارتش و سپاه پاسدران انقلاب اسلامی نیز همواره این پیام را   به  دشمنان و متجاوزان داده اند که با حضور مقتدرانه خود  قادرهستند  امنیت را برقرار سازند  . ادعای ماجراجویی  ایران در ابهای منطقه و رعایت نشدن فاصله و رویارویی شناورهای نیروی دریایی ایران با ناوهای انها در واقع اظهاراتی با هداف حاشیه سازی ضد ایران است  .این حاشیه سازی ها  با رفت و امدهای مقام های امریکا و انگلیس به منطقه افزایش یافته است.

 بدیهی است جمهوری اسلامی ایران با توجه به سطح تهدید ها و با در نظر گرفتن الزامات دفاعی و اولویت ها ، راهبرد دفاعی خود را بر مبنای ارتقای قدرت بازدارندگی تنظیم کرده و از توان لازم برای جلوگیری از تجاوز و ماجراجویی های احتمالی ازسوی هر متجاوزی در منطقه برخوردار است. ایران در عین حال معتقد به همکاری منطقه ای برای حفظ امنیت جمعی، با همکاری کشورهای همسایه است.