حمل 28, 1396 07:30 Asia/Kabul
  • روحانی: زمینه تقویت تجارت آزاد ایران و اورآسیا فراهم شده است

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: با پیشرفت‌ها و بهره‌برداری از طرح‌های مهم اقتصادی پارس‌جنوبی ظرفیت خوبی برای تقویت تجارت آزاد بین ایران و پنج کشور منطقه اورآسیا فراهم شده است.

اتحادیه اقتصادی اورآسیا در حال حاضر از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل‌شده است.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه در مراسم بهره‌برداری از چهار طرح پتروشیمی در منطقه دوم پارس کنگان استان بوشهر (جنوب ایران) افزود: با افتتاح پنج فاز در پارس‌جنوبی و چهار طرح پتروشیمی ثابت شد که مسیر پیشرفت ایران هموار شده است.

روحانی افتتاح طرح‌های پتروشیمی به دست مهندسان و متخصصان ایرانی را نشان دهنده اقتدار ملت ایران دانست و گفت: ایران اکنون ظرفیت خوبی برای توسعه محصولات کشاورزی و صنعتی و صادرات به کشورهای شمالی خود دارد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان این که ایران کریدور «شمال- جنوب» و «شرق- غرب» خواهد شد، خاطرنشان کرد: ایران به دنبال ایجاد خط ارتباطی ریلی و جاده‌ای برای رسیدن به دریای سیاه و دریای مدیترانه بوده و انتقال کالاهای مورد نیاز روسیه از شبه قاره هند از مسیر بندرعباس به مسکو از طریق راه‌آهن از دیگر اقدامات دولت ایران بوده است.

رئیس قوه مجریه ایران همچنین به خودکفایی ایران در زمینه محصولات راهبردی مانند گندم و ذخیره سازی آن تا 9 ماه اشاره کرد و افزود:  تولید سلاح‌های راهبردی در ایران هم چند برابر شده و برخی از سلاح‌های استراتژیک برای بیش از 10 سال در ایران تولید شده است.

در جریان سفر یک روزه رئیس جمهوری ایران به عسلویه فازهای ١٧، ١٨، ١٩، ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی، فاز یک طرح توسعه برداشت و تولید از لایه های نفتی میدان مشترک پارس‌جنوبی، طرح پتروشیمی «تخت جمشید پارس»، فاز دوم پتروشیمی «کاویان»، واحد منو اتیلن گلایکول (ام ای جی) پتروشیمی «مروارید» و پلی استایرن گروه صنعتی «انتخاب» به بهره‌برداری رسید.

 

کلیدواژه