واکنش ایران به حکم ضد مهاجرتی دیوان عالی آمریکا/ قاسمی: واشنگتن آشکارا آدرس غلط می دهد
(last modified Wed, 28 Jun 2017 03:27:41 GMT )
سرطان 07, 1396 07:57 Asia/Kabul
  • واکنش ایران به حکم ضد مهاجرتی دیوان عالی آمریکا/ قاسمی: واشنگتن آشکارا آدرس غلط می دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به حکم ضد مهاجرتی اخیر دیوان عالی آمریکا تصریح کرد، واشنگتن به دلایل کوته بینانه تجاری، چشم خود را بر مسببین اصلی اقدامات تروریستی در آمریکا بسته و آشکارا آدرس غلط می دهد.

دیوان عالی آمریکا، روز دوشنبه به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور اجازه داد بخش هایی از فرمان ضد مهاجرتی اش را اجرا کند که هدف آن محدود کردن سفر اتباع شش کشور مسلمان ایران، سوریه، یمن، سومالی، لیبی و سودان به خاک آمریکا است

ترامپ در ماه های حمل و جوزا 1396 با ادعای مبارزه با تروریسم، فرمان های ضد مهاجرتی مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع این شش کشور اسلامی به خاک آمریکا را صادر کرد که این فرمان ها  تا کنون با مخالفت قضات آمریکایی در ایالت های مختلف، تعلیق شده بود.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نکته قابل تامل در فرمان های ضد مهاجرتی ترامپ، نام نبردن از عربستان سعودی و کشورهای همسو با ریاض و واشنگتن به عنوان اصلی ترین حامیان تروریست ها در منطقه خاورمیانه است. ترامپ اخیر  با سفر به عربستان نیز قراردادهایی به ارزش بیش از 400 میلیارد  دلار با این کشور امضاء کرد.

«بهرام قاسمی» بامداد چهارشنبه تصریح کرد،  این تصمیم دیوان عالی آمریکا، نشان دهنده برخورد تبعیض آمیز واشنگتن با مسلمانان و نگاه غیرمنصفانه نسبت به آنان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد درحالی که اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان مقیم آمریکا و مسلمانانی که به آن کشور سفر می کنند، از جمله ایرانیان، به گواهی تاریخ، فرهنگ و تمدن خود، قانون مدار، مسالمت جو و گریزان از افراط و خشونت بوده و هستند، نگاه حاکمان آمریکا به آنان همواره با بدبینی، توهین و تحقیر همراه بوده است.

فرمان های ضد مهاجرتی ترامپ تاکنون با انتقاد شدید کشورهای جهان، سازمان ملل متحد و سازمان های حقوق بشری روبرو شده است.

 

کلیدواژه