سنبله 03, 1396 12:41 Asia/Kabul
  •  ظریف: ایران با بدعهدی های آمریکا برخوردی هوشمندانه خواهد کرد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حفظ «برجام» و مدیریت اجرای‌ آن در داخل و عرصه بین‌الملل را مهم‌ترین برنامه‌ وزارتخانه متبوعش برشمرد و گفت: ایران با بدعهدی های آمریکا برخوردی هوشمندانه خواهد کرد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان) از ژانویه 2016 اجرایی شده است اما دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای این گروه همواره برجام را نقض می کند.

«محمد جواد ظریف» روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران « ایسنا» با اشاره به سفر اخیر «نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل به وین و اهدافی که برای این سفر اعلام شده است تاکید کرد اهداف و نتایج اعلام شده برای سفر نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین با مفاد مختلف برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت در خصوص نقش آژانس، ضرورت صیانت از استقلال آن و حفاظت از اطلاعات حساسی که در معرض اطلاع آژانس قرار می‌گیرد، در تعارض است.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد، آژانس بین المللی انرژی اتمی نباید اجازه دهد استقلال و موقعیتش در رابطه با برجام در صحنه بین‌الملل زیر سوال برود.

«نیکی هیلی» روز چهارشنبه در وین با هدف فشار بر آژانس در خصوص برنامه هسته ای ایران با «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  دیدار و گفتگو کرد.

این دیدار به ادعای مقامات آمریکایی در راستای افزایش نگرانی های بین المللی در خصوص آینده برجام و فعالیت های هسته ای ایران صورت گرفت در حالی که به اذعان گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی، سازمان ملل و شورای امنیت، جمهوری اسلامی ایران همواره به تمامی تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است.

«محمد جواد ظریف» همچنین با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد آمریکا با هزینه ایران، برجام را بر هم بزند گفت: ایران به اقدامات عهدشکنانه آمریکا درخصوص برجام واکنش مناسب خواهد داد.

«دونالد ترامپ» همواره بر خلاف مواضع طرف های دیگر برجام، برنامه جامع اقدام مشترک را توافقی وحشتناک خوانده و خواستار برهم زدن آن است اما جهان مخالف این اقدام خصمانه ترامپ است.