عید سعید "غدیرخم" مبارک باد
(last modified Fri, 08 Sep 2017 11:30:44 GMT )
سنبله 17, 1396 16:00 Asia/Kabul
  • عید سعید

رسول گرامی اسلام، حضرت محمد (ص)، در روز هجدهم ذیحجه سال دهم هجری قمری هنگام مراجعت از آخرین سفر حج خود، به امر خداوند، حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود به مردم معرفی کرد.

این اقدام پیامبر اکرم (ص) در مکانی به نام «غدیرخم» واقع در سر راه مکه به مدینه انجام شد.

 ایشان پس از آنکه بر مکانی مرتفع قرار گرفت، خطبه ای را قرائت کرد و دست حضرت علی (ع) را بالا برد و به مردم فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه. اللهم وال من والاه و عاد من عاداه / هرکه من مولای او هستم، علی هم مولای اوست. خداوندا هرکه او را دوست دارد دوست بدار و هرکه را که با او دشمنی می کند دشمن بدار.»

پیغمبر اسلام (ص) همچنین در مورد قرآن و اهل بیت خود به مردم سفارش کرد و فرمود: «این دو هیچگاه از هم جدا نمی شوند تا بر سر حوض کوثر در قیامت بر من وارد شوند.»

 پس از ابلاغ این فرمان خداوند به مردم، آیه سوم از سوره مائده بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و به ایشان بشارت داد: «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اخشون، الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا: امروز کافران از دین شما ناامید شدند، پس از آنها نترسید و از من بترسید امروز دین شما را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.»

رادیو دری صدای جمهوری اسلامی ایران عید فرخنده غدیر را به شما عزیزان تبریک می گوید.

 

کلیدواژه