میزان 22, 1396 09:10 Asia/Kabul
  •  تاکید دبیر کل سازمان ملل بر حفظ برجام

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در واکنش به سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا ضد ایران و برجام، بر حفظ برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام )تاکید کرد .

به گزارش بامداد شنبه ایرنا، "استفان دوژاریک " سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات «دونالد ترامپ » علیه ایران و برجام، در بیانیه ای بر موضع «آنتونیو گوترش " دبیر کل این سازمان در حمایت از برجام تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: دبیرکل سازمان ملل بارها گفته است که برجام پیشرفتی در  پیشبرد صلح و امنیت جهانی است.

در همین حال  ، "زیگمار گابریل "وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به سخنرانی ترامپ با تاکید بر حمایت کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا از توافق هسته ای با ایران گفت، در هفته های آینده برای متقاعد کردن کنگره آمریکا به حفظ برجام تلاش خواهیم کرد.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا هم روز دوشنبه در جلسه ای در لوکزامبورگ  درباره ایران و برجام گفت وگو خواهند کرد.

در همین حال "پائولو جنتیلونی"  Paolo Gentiloni نخست وزیر ایتالیا نیز در واکنش به سخنرانی ترامپ ضد ایران و  برجام، تاکید کرد، حفظ برجام در جهت منافع امنیت ملی مشترک است.

 "نانسی پلوسی " رهبر اقلیت دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا هم در واکنش به تهدید ترامپ به خروج از برجام ، چنین تصمیمی را اشتباهی بزرگ خواند که امنیت آمریکا را به مخاطره خواهد انداخت و گفت: این برخورد بسیار سبک سرانه است.

در همین حال "جان کری "وزیر امور خارجه سابق آمریکا ، تصمیم رئیس جمهوری این کشور برای عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای را «خطرناک» خواند و از کنگره خواست برجام را حفظ کند.

کاخ سفید روز جمعه گزارش راهبرد به اصطلاح جامع و جدید رئیس جمهوری آمریکا را درباره ایران و برجام منتشر کرد و ساعتی بعد "دونالد ترامپ "در سخنرانی خویش، پرده دیگری از تناقض گویی و نفرت پراکنی علیه ملت بزرگ ایران را برداشت.

رئیس جمهوری آمریکا با متهم کردن مجدد ایران به نقض روح برجام و لفاظی های عصبی خود علیه ایران گفت ، برجام بدترین توافق تاریخ آمریکاست وهر زمان لازم بداند به این توافق پایان خواهد داد. 

ترامپ همچنین از تحریم های جدید علیه ایران خبر داد .

رویکرد ترامپ با اعتراض بسیاری از کشورهای جهان  ، نهادهای بین المللی و محافل سیاسی و رسانه های مواجه شده است.

 

کلیدواژه