سرطان 28, 1395 11:33 Asia/Kabul
  •  ارزیابی وزیر خارجه آلمان از یک سالگی برجام

وزیر خارجه آلمان، به ارزیابی آنچه در یکسال گذشته در مورد توافقنامه هسته ای رخ داده است، پرداخت.

وزیر خارجه آلمان در گفتگویی با کانال دوم تلویزیون آلمان، به ارزیابی آنچه در یکسال گذشته در مورد توافقنامه هسته ای رخ داده است، پرداخت. فرانک والتر اشتاین مایر Frank-Walter Steinmeier در بخشی از این مصاحبه گفت ،آنچه باید ایرانیها بدان توجه کنند آن است که یک شبه نمی توان اعتماد از دست رفته را دوباره بدست آورد ؛ بنابراین به قدری زمان نیاز است .

اشتاین مایر در اظهاراتش در کنار مباحث برجام به برنامه موشکی ایران نیز اشاره کرد و گفت توافقنامه هسته ای باایران به برنامه معمول موشکی ایران استناد و اشاره نمی کند؛با این حال،همواره از آزمایش ها و توسعه برنامه موشکی ایران انتقاد و اعلام کرده ایم که به این شکل نمی توان دوباره اعتمادسازی کرد.

ایران پس از اجرای برجام بحث های مهمی را با کشورهای اروپایی از جمله آلمان شروع کرده است . به همین جهت دیپلماسی ایران و اروپا در عرصه همکاری های بعد از برجام تنها محدود به توافقنامه های اقتصادی و تجاری نیست؛ بلکه توسعه همکاری ها بر مبنای اعتماد سازی است .اکنون در موضوع هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ایران به کلیه تعهداتش در مورد این توافقنامه عمل کرده است. اما مواضعی که از سوی اتحادیه اروپا و همچنین در نشست اخیر ناتو اتخاذ شد حاکی از نوعی بی اعتمادی است که به بهانه برنامه موشکی ایران مطرح می شود و همین نگرش منفی به نوعی با موضوع هسته ای و برجام پیوند زده می شود .

در حالیکه توانایی های موشکی ایران صرفا در چارچوب برنامه های متعارف دفاعی است و بر خلاف آنچه ادعا می شود موشک های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است.

ضمن آنکه برنامه موشکی ایران هیچ گونه تناقضی با برجام و مذاکرات هسته ای ندارد و قطعنامه شورای امنیت را نیز نقض نمی کند . وزیر خارجه آلمان نیز در مصاحبه ای اشاره کرد که آنچه تحت عنوان نگرانی از برنامه موشکی ایران عنوان می شود ؛ ارتباطی با توافق هسته ای ندارد . با این حال مواضع اروپا و امریکا در این زمینه به نوعی ادامه فضا سازی هایی است که بعداز برجام درجهت ادامه فشارها و سیاهنمایی ضد ایران شکل گرفته است . آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز ، پیش از این در اظهاراتی مدعی شده بود که ایران با بی‌اعتنایی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل همچنان در پی ساخت و گسترش موشک‌های میان‌برد است. در حالیکه ایران در چارچوب دکترین دفاعی خود همانند هر کشور مستقلی حق دارد اقدامات مؤثری را متناسب با تهدیدات طراحی و اجرا کند . ساخت انواع موشک های بالستیک در ایران نیز از این اصل کلی مستثنی نیست .

امریکایی ها اما از مدت ها قبل به موازات مذاکرات هسته ای طرحی را دنبال کرده اند که هدف آن تضعیف قدرت دفاعی ایران بعد ازاجرای برجام است ؛ هفته گذشته نیز کنگره امریکا سه مصوبه از جمله در همین ارتباط داشت که با روح برجام مغایر است .

این مواضع که از سوی ناتو و اتحادیه اروپا تکرار می شود ، نشان می دهد که هدف ، تشدید فشار علیه ایران است . امریکا و اروپا این هدف را به هر طریقی دنبال می کنند ؛ بهانه آنها یک روز مسئله موشکی و در جای دیگر مسئله تروریسم و یا حقوق بشر عنوان می شود که در هر سه مورد ، رفتار خود آنها با آنچه که ادعا می کنند در تناقض است . اقدامات انها در حمایت از تروریسم ؛ توسعه سلاح های غیر متعارف از جمله ساخت نسل جدید سلاح های اتمی و همچنین در بحث حقوق بشر قابل دفاع نیست اما همین مسایل بعنوان سوژه برای تشدید فشار علیه ایران مورد استناد قرار می گیرد .

کلیدواژه