مسلح کردن خاورمیانه؛ به دست ایران یا آمریکا؟
(last modified 1396-09-24T08:52:04+00:00 )
قوس 24, 1396 13:22 Asia/Kabul
  •  مسلح کردن خاورمیانه؛ به دست ایران یا آمریکا؟

در حالی که نماینده آمریکا در سازمان ملل شب گذشته بدون ارائه هیچ سندی مدعی حمایت موشکی ایران از حوثی‌‏ها در یمن شد، روز پنج شنبه اسناد معتبری مبنی بر حمایت تسلیحاتی آمریکا از تروریست‌ها در خاورمیانه منتشر شد.

نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل پنج شنبه شب مدعی حمایت موشکی جمهوری اسلامی ایران از انصارالله یمن شد. «لورا سیل»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز با ارائه مستنداتی تأیید نشده، مدعی ارسال تسلیحات ایرانی برای نیروهای انقلابی یمن شد.

این اظهارات، اما، توسط «فرحان حق» ، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد رد شد. «فرحان حق» گفت که هیچ ادله‌ای مبنی بر اینکه موشک‌های شلیک شده به عربستان، ایرانی بودند، وجود ندارد. 

«عبدالمالک العریجی» ، یکی از سخنگویان انصارالله نیز در توئیتر خود نوشت: «آمریکا طی سه سال جنگ در یمن هیچ مدرکی از همه موشک‌هایی که از یمن شلیک شده، پیدا نکرده بود. داستان چیز دیگری است. آنها می‌خواهند به عرب‌ها داستانی برای انحراف توجهات‌شان از موضوع بیت‌المقدس بدهند تا به جای اینکه از اسرائیل عصبانی بشوند، از ایران بترسند.»

در حالی که آمریکا برای متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به حمایت موشکی از حوثی‌ها هیچ سندی ارائه نکرده، اسناد معتبری مبنی بر حمایت تسلیحاتی آمریکا از گروه‌های تروریستی در سوریه وجود دارد. 

روزنامه آمریکایی «یو‌اس‌ای تودی» روز گذشته یافته‌های یک پژوهش جدید را منتشر کرد که در آن تاکید شده است تسلیحاتی که آمریکا به صورت محرمانه برای معارضان سوری خریداری کرده، بلافاصله به دست تروریست‌های داعش رسیده است.

این پژوهش توسط موسسه پژوهشی تسلیحات جنگی که ردیابی محموله‌های تسلیحاتی را برعهده دارد، انجام گرفته است و بودجه آن توسط اتحادیه اروپا و دولت آلمان تأمین شده است. در این تحقیقات، 40 هزار قبضه اسلحه و دیگر تجهیزات نظامی بدست آمده از گروه تروریستی داعش طی سه سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. 

در همین حال، «کلاریسا وارد» ، گزارشگر شبکه خبری سی ان ان که اخیراً از سفر به یمن بازگشته است نیز در گفتگو با این شبکه آمریکایی از آوار سلاح‌های ساخت آمریکا بر سر مردم یمن خبر داد. این گزارشگر آمریکایی گفت: «در اولین سفر خود در دو سه سال پیش به یمن، حوثی‌ها سلاح‌ها و مهماتی را که در مناطق تحت کنترل آنها مورد استفاده قرار گرفته شده بود به من نشان دادند که ساخت آمریکا بود.»

ترامپ در رقابت انتخاباتی سال 2016 رسماً اعلام کرد که داعش ساخته آمریکا است.  شاید آمریکا به یک رقابت انتخاباتی دیگری نیاز داشته باشد تا نامزد دیگری برای پیروزی بر رقیب ناچار شود به این واقعیت نیز اذعان کند که مسلح کردن خاورمیانه، راهبرد اصلی دولت آمریکا و نه ایران است.

 

کلیدواژه