سنبله 13, 1395 10:40 Asia/Kabul
  • «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران
    «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران درگذشت «اسلام کریم‌اف» رئیس جمهوری ازبکستان را به نمایندگان مجلس، دولت و ملت این کشور تسلیت گفت.

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در پیام تسلیتی خطاب به «نعمت الله یولداشف» رئیس سنای ازبکستان و کفیل ریاست جمهوری این کشور، درگذشت اسلام کریم‌اف رئیس جمهوری ازبکستان را به ملت، نمایندگان مجلس، دولت و خانواده محترم وی تسلیت گفت و از خداوند بزرگ سربلندی و سعادت مردم و دولت ازبکستان را مسالت کرد.

به گزارش ایرنا؛ کریم‌اف رئیس جمهوری ازبکستان در سن 78 سالگی و پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان به دلیل عارضه خونریزی مغزی در گذشت.

اسلام عبدالغنی یویچ کریم‎اف که در سمرقند از پدر و مادر تاجیک به دنیا آمده بود، در رشته‌های اقتصاد و مهندسی مکانیک در مدرسه پلی‌تکنیک آسیای مرکزی و انستیتو اقتصاد ملی تاشکند تحصیل کرد.

وی در سال 1983 وزیر اقتصاد ازبکستان جمهوری وقت شوروی و سپس سال 1986 نایب رئیس شورای وزیران و رئیس اداره برنامه ریزی دولتی ازبکستان شد.

کریم‌اف در سال 1991 استقلال این جمهوری را از شوروی اعلام کرد و چندی بعد نیز در اولین انتخابات این کشور با به دست آوردن 68 فیصد آراء نخستین رئیس جمهوری کشور مستقل ازبکستان شد که تا چند روز پیش قدرت را در دست داشت.

کلیدواژه