جدی 19, 1396 09:34 Asia/Kabul
  •  تاکید سازمان ملل متحد بر حمایت همه طرف ها از

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد موضع دبیرکل این سازمان درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را بسیار روشن دانست و گفت : همه طرف ها باید برای پشتیبانی و ادامه این توافق کمک کنند.

به گزارش ایرنا از نیویورک - "استفان دوجاریک" روز دوشنبه در نشست خبری خود با هشدار درباره خطرات تخطی از برجام گفت: از دیدگاه دبیرکل سازمان ملل برجام یکی از مهمترین دستاوردهای دیپلماتیک سال های گذشته است و تمام طرف های درگیر باید هر کاری که می توانند برای کمک به پشتیبانی و ادامه این توافقنامه انجام دهند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد، برجام توافقنامه  ای بین المللی است که نمی توان آن را یکجانبه کنارگذاشت.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران روز دوشنبه - در تماس تلفنی با " یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره عواقب بدعهدی و نقض احتمالی تعهدات برجامی از جانب دولت آمریکا هشدار داده بود.

صالحی در این گفتگو تاکید کرد: در صورت عدم اجرای تعهدات برجامی از جانب آمریکا- جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد که می تواند بر روند فعلی همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاثیرگذار باشد.

پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان) از ژانویه 2016 ، دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای این گروه همواره در اجرای برجام بدعهدی کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده اند: ایران تا زمانی به برجام متعهد خواهد بود که از منافع آن بهره مند شود و اگر برجام نفعتی نداشته باشد دلیلی برای پایبندی به برجام ندارد.

 

کلیدواژه