جدی 23, 1396 06:24 Asia/Kabul
  • گسترش ارتباط با بنادر هند در گروی توسعه بندر چابهار ایران است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی با بیان اینکه بندر چابهار (جنوب شرق ایران) تاکنون بازده بسیار خوبی داشته است، گفت: گسترش ارتباطات با سایر بندر های هند در گروی توسعه بندر چابهار است.

«غلامرضا انصاری» شامگاه جمعه در گفت وگو با ایرنا در ارتباط با مذاکرات هند و ایران در دهلی نو با اشاره به اینکه مذاکرات بسیار سازنده ای میان دو کشور انجام شده، اظهار امیدواری کرد که نتایج این مذاکرات در دیدارهای بعدی مقامات عالی دهلی نو و تهران، نهایی شود.

انصاری در ارتباط با چالش های موجود برای اجرایی شدن توافقات هند و ایران گفت: بزرگ ترین مانع موجود برای اجرایی شدن توافقات، حمایت مالی از پروژه ها است که خوشبختانه دولت هند اعلام کرده است حمایت مالی لازم از پروژه های مشترک دو کشور را انجام خواهد داد.

این درحالی است که «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی ایران نیز برای شرکت در همایش همکاری‌های تجاری ایران و هند به دهلی‌نو سفر کرده است. توسعه ترانزیت و حمل و نقل و توسعه بندر راهبردی چابهار از موضوعات مهم مطرح شده در این همایش بود.

توافقنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار، با حضور «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، «نارندرا مودی» Narendra Modi نخست وزیر هند و «اشرف‌غنی» رئیس جمهوری افغانستان از سوی وزیران راه سه کشور در تهران امضاء شد.

بر اساس توافق امضا شده میان ایران و هند در سال گذشته، هند با سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری کنترل دو لنگر گاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده دارد. چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است.

کلیدواژه