جدی 28, 1396 10:54 Asia/Kabul
  • بیانیه پایانی سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی

سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تهران، روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

شرکت کنندگان در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با صدور بیانیه ای ضمن قدردانی از ایران برای برگزاری این کنفرانس و با محکوم کردن تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در معرفی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، این اقدام را تهدیدی برای صلح و امنیت بین الملل و تجاوزی تمام عیار به حقوق حقه مردم فلسطین عنوان کردند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس، حمایت و پشتیبانی خود را به رفع چالش های مداوم مردم فلسطین اعلام و تاکید کردند: تا زمانی که حقوق مردم فلسطین و به ویژه حق بازگشت و تاسیس دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف محقق نشود، مقاومت در تمامی اشکال، حق مشروع فلسطینیان است.

در این بیانیه همچنین با ابراز نگرانی درباره وخامت شرایط انسانی در یمن، بر ضرورت تمرکز بر راه حل سیاسی و تسهیل و تسریع در ارسال کمک های انسان دوستانه به سراسر یمن تاکید شده است.

شرکت کنندگان در این کنفرانس با محکوم کردن تمامی نقض فاحش حقوق انسانی در ولایت راخین میانمار از دولت این کشور خواستند، ضمن احترام کامل به حقوق انسانی، آزادی های بنیادین تمامی افراد را بدون هر گونه تبعیض نژادی و دینی تضمین کند.

این بیانیه همچنین از دولت های عضو در اتحادیه مجالس عضو سازمان همکاری اسلامی خواست تا نظام اقتصادی جدیدی مبتنی بر همبستگی اسلامی ایجاد و از ایجاد بستری برای ارتقای روابط اقتصادی، بازرگانی، مالی و بانکی حمایت کنند.

شرکت کنندگان در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اظهارات نژادپرستانه رئیس جمهوری آمریکا، علیه ملت های رنگین پوست و مرتبط ساختن اسلام به تروریسم جهانی را نیز محکوم کردند.

چهاردهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مغرب برگزار خواهد شد.

کلیدواژه