روحانی: ایران از عراق‌ متحد و یکپارچه، حمایت می‌کند
(last modified Sun, 21 Jan 2018 11:05:10 GMT )
دلو 01, 1396 15:35 Asia/Kabul
  • روحانی: ایران از عراق‌ متحد و یکپارچه، حمایت می‌کند

رئیس جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر حمایت ایران از عراق‌متحد و یکپارچه تصریح کرد: دفاع از حاکمیت واحد و تثبیت مرزهای منطقه، وظیفه همه کشورها و اقوام ساکن در منطقه است و بی‌تردید قدرت‌ها و نیروهای خارج از منطقه، دلسوز مردم منطقه نبوده و نخواهند بود.

«حسن روحانی» روز یکشنبه در دیدار «نچیروان بارزانی» رئیس اداره محلی منطقه کردستان عراق در تهران، به روابط تاریخی و ریشه‌دار ایران با کُردهای عراق اشاره و اظهار کرد: کردستان عراق به‌عنوان بخش مهمی از این کشور، نقش و مسوولیت مهمی  در تقویت ثبات و امنیت عراق دارد و نباید اجازه داد ثبات و امنیت کشورهای منطقه به هر بهانه‌ای تضعیف شود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به نقش برخی قدرت‌ها برای خدشه‌دار کردن امنیت و ثبات منطقه تصریح کرد: همه اقوام در کشورهای منطقه و ازجمله کُردهای عراق، باید درچارچوب قانون اساسی و تمامیت ارضی این کشورها به حقوق مشروع و قانونی خود دست یابند.

روحانی همچنین با اشاره به آمادگی سرمایه‌گذاران ایرانی برای مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای کردستان عراق و استقبال از تُجار کُردعراقی برای حضور فعال‌تر در بازار ایران گفت: ایران خواهان عراقی آبادتر و توسعه یافته‌تر بوده و این به نفع همه ملت‌های منطقه است.

«نچیروان بارزانی» رئیس اداره محلی منطقه کردستان عراق، نیز در این دیدار با بیان اینکه مرزهای ایران و عراق باید مرزهای دوستی و توسعه باشد، اطمینان داد: کردستان عراق به هیچکس اجازه نخواهد داد ازاین منطقه برای هرگونه تهدید احتمالی ضد جمهوری اسلامی ایران استفاده کند و این از خطوط قرمز اربیل است.

بارزانی همچنین گفت: کردستان عراق همواره خواهان عراقی‌ واحد و یکپارچه بوده و همه طرف‌ها باید به قانون اساسی عراق پایبند باشند. 

کلیدواژه