دلو 22, 1396 12:52 Asia/Kabul

از سی و نهمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور مقامات بلند پایه دولتی و نظامی، علما، روحانیون، اساتید حوزه و دانشگاه، بازرگانان و صاحبان مشاغل در ولایت هرات گرامیداشت به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در مراسم با شکوهی که  از سوی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات برگزار شده بود، «محمود افخمی رشیدی» سرکنسول ایران در این ولایت ضمن بیان اینکه در حالی ازسی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب مردم مسلمان ایران گرامی داشته می‌شود که نهال انقلاب اسلامی پس از گذشت حدود 4 دهه علی‌رغم تندبادهای شدید و ناملایمات پی در پی به درختی پر بار تبدیل شده‌است.

افخمی رشیدی گفت: انقلاب اسلامی ایران بارقه امیدی در دل همه حق‌طلبان جهان ایجاد کرد.

سرکنسول ایران در هرات کسب استقلال واقعی سیاسی و برقراری مردم سالاری دینی از مهم ترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: ایران اسلامی در سایه این انقلاب مردمی توانسته نزدیک به 40 انتخابات ملی و آزاد را برگزارکند که در تازه ترین تجربه آن، ایران اسلامی شاهد مشارکت 73 درصدی واجدین شرایط در انتخابات ریاست جمهوری بود.

افخمی رشیدی باتاکید بر ادامه دوستی، برادری و همکاری‌های بین کشورهای افغانستان و ایران نیز اشاره کرد و تاکید نمود: بر اساس دستورات اسلام دو ملت اسلامی ایران و افغانستان برادر یک‌دیگر اند و در راه رسیدن این کشور به رفاه و توسعه از هیچ‌ کمک و همکاری دریغ نخواهد شد.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در هرات نگاهی به اوضاع جاری در کشورهای مختلف جهان بویژه کشورهای منطقه داشت و افزود: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ادامه سیاست تعامل گرایانه خود بانظام بین‌الملل هم‌چنان در تلاش است در جهت تعمیق روابط بین‌الملل و حل مسایل پیچیده بین‌المللی و منطقه‌ای بخصوص در منطقه پر تنش غرب آسیا با مشارکت جمعی ایفای نقش نماید.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در هرات، افغانستان را کشوری دانست که بیشترین مشترکات و دوستی‌ها را با دولت و ملت ایران  دارد و تاکید کرد که دولت و مردم کشورش از هر اتفاق ناخوشایندی در افغانستان غمگین و ناراحت می‌شوند.

دولت و ملت مسلمان افغانستان همه ساله در بسیاری از ولایت‌های کشور هم‌زمان با فرارسیدن دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند مردم مسلمان ایران از این اتفاق خجسته با برگزاری مراسم‌های باشکوهی گرامی‌داشت به عمل می‌آورند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.