دلو 27, 1396 17:07 Asia/Kabul
  • روحانی در نماز جمعه حیدرآباد هند: مسلمانان راهی جز اتحاد ندارند

رییس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی در نماز جمعه شهر حیدرآباد هند گفت مسلمانان راهی جز اتحاد و برادری ندارند.

به گزارش رادیو دری ،حسن روحانی و هیأت همراه ظهر امروز جمعه برای شرکت در نماز جمعه در «مکه مسجد» شهر حیدرآباد هند حضور یافتند.

روحانی در سخنرانی خود برای نمازگزاران مکه مسجد حیدرآباد هند پس از برگزاری نماز جمعه گفت: جمهوری اسلامی ایران و دولت ایران معتقد است راهی جز وحدت، اتحاد و برادری میان مسلمانان وجود ندارد و راه نجات ما این است که همه ما، تمام فرقه های اسلامی را به رسمیت بشناسیم.

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر مسلمانان جهان متحد بودند آمریکا جرات نمی کرد بیت المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام نماید و رژیم صهیونیستی هر روز به حقوق فلسطینیان تجاوز کند.

وی افزود: دیگران می خواهند مسلمانان را تحقیر کنند، اما مسلمانان در طول تاریخ دارای علم و تمدن و عظمت بوده‌ و آینده جهان از آنِ مسلمانان خواهد بود.

رییس جمهوری ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به همه ملت های مسلمان کمک کرده و آمادگی دارد این کمک را ادامه دهد، همچنان که به ملت های عراق، سوریه و لبنان کمک کرده است.

پیش از حضور روحانی در مسجد شهر حیدرآباد، مسلمانان این شهر در مسیر حرکت هیأت جمهوری اسلامی ایران با سر دادن شعارهایی چون «روحانی خوش آمدی» و « زنده باد ایران، زنده باد هندوستان» از حضور او در نماز جمعه استقبال کردند.

مکه مسجد از آثار تاریخی بسیار برجسته هند و بزرگترین مسجد در جنوب این کشور است.

این مسجد سلطان محمد قطب شاه، ششمین فرمانروای دکن از سلسله ایرانی الاصل و شیعه قطب شاهی در سال 1617 ساخته است.

سلطان محمد قطب شاه که از امیران دیندار خاندان قطب شاهی بود برای گسترش زبان فارسی در هند بسیار تلاش کرد. 

روحانی عصر امروز حیدر آباد را به مقصد دهلی نو ترک خواهد کرد.

وی روز شنبه با رییس جمهور، نخست وزیر و وزیر خارجه هند دیدار و در نشست اقتصادی دو جانبه شرکت خواهد کرد.