روحانی: اراده ایران و هندوستان گسترش روابط دوجانبه است
(last modified 1396-11-28T10:58:14+00:00 )
دلو 28, 1396 15:28 Asia/Kabul
  • روحانی: اراده ایران و هندوستان گسترش روابط دوجانبه است

 رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: اراده ایران و هندوستان، گسترش روابط دوجانبه است.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روزشنبه در نشست‌خبری مشترک با «نارندرا مودی» نخست وزیر هندوستان با قدردانی از دولت و ملت این کشور برای استقبال از هیات ایرانی افزود: سفر سال گذشته نخست وزیر هندوستان به تهران گام مهمی در مسیر گسترش روابط دوکشور بود.

رئیس قوه مجریه ایران با بیان اینکه تهران خواهان توسعه همکاری در زمینه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، دانشگاهی با هندوستان است، تصریح کرد: با دولت این کشور در زمینه خط راه آهن چابهار به زاهدان (جنوب شرق ایران) و صنعت مربوط به ریل تفاهم خوبی صورت گرفت.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ضرورت گسترش روابط بین دوکشور در زمینه انرژی نیز گفت: ایران در زمینه تسهیل روابط اقتصادی با هندوستان گفت و گوهای خوبی داشته است و برای روابط بهتر بانکها و روابط تجار با یکدیگر هم مذاکرات خوبی صورت گرفته است.

«حسن روحانی» روز شنبه در دیدار با «نارندرا مودی»  حوزه‌های مرتبط با انرژی و حمل و نقل را دو ظرفیت مهم برای همکاری راهبردی دوکشور خواند و افزود: بندر چابهار به‌عنوان پل ارتباطی هند به افغانستان و آسیای مرکزی و اروپای‌شرقی، می‌تواند روابط تاریخی ایران و هندوستان و منطقه را مستحکم‌تر سازد.

روحانی تصریح کرد: روابط ترانزیتی ایران و هندوستان، ظرفیت‌های چندجانبه و منطقه‌ای با مجموعه کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد و تهران آماده قراردادهای سه‌جانبه و چندجانبه است تا این مسیر ترانزیتی از چابهار، به مسیر استراتژیک برای استحکام روابط منطقه‌ای تبدیل شود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: تهران می‌تواند انرژی مورد نیاز هندوستان را نیز در قالب قراردادهای راهبردی بلندمدت تامین کند.

روحانی همچنین تروریسم را معضلی برای جهان دانست و اظهار کرد: باید با ریشه‌های تروریسم که عمدتا فکری و فرهنگی و ناشی از ترویج اندیشه‌های افراطی و مروج خشونت است، مبارزه کرد و ایران آماده همکاری فرهنگی دراین زمینه با کشورهای دوست از جمله هندوستان است.

«نارندرا مودی» نخست وزیر هندوستان نیز در این دیدار با بیان اینکه هندوستان آماده همکاری‌های درازمدت با ایران درهمه زمینه‌های مورد علاقه دو کشور است گفت: شرکت‌های هندی آماده‌اند سرمایه‌گذاری‌های خود را در حوزه‌های همکاری مشترک ازجمله نفت و گاز توسعه دهند.

مودی همچنین با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه بندر چابهار برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای افزود: بندر چابهار می‌تواند بازی مناسبات تجاری در منطقه و جهان را عوض کند و هندوستان هم اکنون صدور محصولات خود از جمله گندم را از طریق این بندر به افغانستان آغاز کرده است.

دیدار رسمی سه روزه «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه از هندوستان، پنجشنبه گذشته و با ورود به حیدرآباد در جنوب این کشور آغاز شد. 

رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (شنبه) و درآغاز مرحله دوم سفر خود به هندوستان، به طور رسمی در کاخ ریاست جمهوری این کشور، از سوی رئیس جمهوری و نخست وزیر هندوستان مورد استقبال قرار گرفت. ایران و هندوستان برای تعمیق سطح مناسبات مشترک، 15 سند و تفاهمنامه همکاری امضاء کردند.

 

کلیدواژه