حوت 05, 1396 13:32 Asia/Kabul
  • روحانی: ایران پیشتاز مردمسالاری در منطقه است

رئیس جمهوری اسلامی ایران ، ملت ایران را تمدن ساز، پرورش دهنده تمدنها و پیشتاز مردمسالاری در منطقه دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران،«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی، با بیان اینکه ایران بزرگ، در طول تاریخ منشاء تمدن، علم و دانشوری بوده است، گفت: دانشگاه همواره در تحولات سیاسی و اجتماعی نقش اساسی داشته و دارد.

روحانی با ابراز خشنودی از حضور در جمع اصحاب علم و برگزیدگان جشنواره بین المللی خوارزمی، گفت: ایران کشوری است که در دو مقطع پیش از اسلام و پس از اسلام نقشی ارزنده در تولید و رشد علم و ایجاد و پرورش تمدن بشری داشته است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود: پیش از اسلام در ایران باستان صاحب‌نظران، اندیشمندان، هنرمندان، معماران و عالمان با خلق تمدنی در خور رقابت با تمدن‌های بزرگ و باستانی آن زمان مثل تمدن مصر، چین و یونان ، ایران را به کشوری بزرگ که اندیشه، حرف، برنامه و مراکز علمی و دانشوری برجسته داشت، تبدیل کرده بودند.

روحانی در توضیح مقطع دوم و پس از اسلام نیز گفت: اساساً اسلام نه تنها پیروان خود را به علم و دانش دعوت می‌کرد، بلکه این مکتب با امر به خواندن آغاز شد؛اسلام آیینی است که به علم و دانش مزیت بخشیده و برای آن برتری قایل است.

رئیس قوه مجریه ایران با اشاره به اینکه اسلام تأکید دارد که برای علم و دانش نمی‌توان مرز و محدودیت قایل شد، تصریح کرد: علم، علم است و به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود.

روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سومین مقطع از نقش‌آفرینی ایران در عرصه تولید علم و تمدن‌سازی با پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده است، گفت: جمهوری اسلامی می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق و کار و تلاش فوق‌العاده ، سازنده یک تمدن بزرگ باشد .

رئیس قوه مجریه ایران تاکید کرد: ایران اولین کشور منطقه است که از دمکراسی و مردمسالاری برخوردار شده و در برگزاری انتخابات پیشتاز است و یک مدل حکومت مردم‌سالار دینی به جهان ارایه کرده است.

کلیدواژه