حوت 25, 1396 14:35 Asia/Kabul
  • ظریف: مبارزه مشترک با تروریسم تا آزادی کامل سوریه ضروری است

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه «امروز بحران سوریه در نقطه عطف قرار دارد»، بر تداوم مبارزه مشترک با تروریسم تا آزادی خاک این کشور از اشغال گروه‌های تروریستی تأکید کرد.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران امروزجمعه در پایان نشست سه‌جانبه با وزیران خارجه روسیه و ترکیه در آستانه قزاقستان، با بیان اینکه برقراری آتش‌بس و ایجاد مناطق کاهش تنش، گام بلندی در مسیر خاموش کردن جنگ خانمانسوز در سوریه بود، گفت: روند آستانه، این توفیق را داشت که تنها روند موفق بین‌المللی برای کاهش تنش در سوریه باشد.

«محمدجواد ظریف» با تاکید بر کاهش آلام مردم سوریه افزود: تسهیل کمک‌رسانی و دسترسی انساندوستانه به مناطق بحران بخشی از روند آستانه بوده است و در دو روز گذشته نیز نشست مربوط به بازداشت‌شدگان و ربوده‌شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان در آستانه شکل گرفت و این روند باید با موفقیت به پیش برود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، دسترسی به همه مناطق تحت اشغال و مناطقی را که در حالت وضعیت بحرانی انسانی قرار دارند، مهم خواند و تصریح کرد: دراین زمینه، «روند آستانه» تلاش‌های خود را ادامه خواهد داد.

وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه روز جمعه در آستانه قزاقستان در نشستی سه جانبه، درباره آخرین تحولات روند آستانه و اوضاع سوریه گفت وگو و در پایان بیانیه‌ای مشتمل بر 20 بند صادر کردند.

وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه دراین بیانیه با اعلام اینکه بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد، بر ادامه تلاش‌ها برای تقویت آتش‌بس، حفظ تمامیت‌ارضی سوریه و همچنین تشکیل کمیته قانون اساسی تأکید کردند.

براساس توافق وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه مقرر شد نشست آتی سران این سه کشور، چهارم آوریل 2018 (15 حمل 1397) در استانبول ترکیه برگزار شود؛ برهمین اساس «حسن روحانی»، «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» رئیسان جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در استانبول گردهم می‌آیند.

کلیدواژه