روحانی: توسعه روابط با ترکمنستان برای ایران حائز اهمیت است
(last modified 1397-01-07T12:22:57+00:00 )
حمل 07, 1397 16:52 Asia/Kabul
  • روحانی: توسعه روابط با ترکمنستان برای ایران حائز اهمیت است

رئیسان جمهوری ایران و ترکمنستان با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گسترده موجود در دو کشور بر ضرورت تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران - عشق‌آباد تاکید کردند.

«حسن روحانی» روز سه شنبه در نشست مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و ترکمنستان در عشق آباد، با اشاره به همکاری‌های ایران و ترکمنستان در بخش های مختلف بویژه انرژی، ترانزیت و حمل و نقل، اظهار کرد: آغاز عملیات اجرایی خط سوم انتقال برق از ایران به ترکمنستان، همکاری های جدید در حوزه نفت و گاز دریای خزر و ارائه تسهیلات در راستای توسعه حمل و نقل میان دو کشور می تواند گامی نوین در مناسبات اقتصادی میان ایران و ترکمنستان باشد.

رئیس جمهوری ایران، افزود: ایران و‌ ترکمنستان باید از اشتراکات فرهنگی و تاریخی مشترک در جهت توسعه مناسبات دوجانبه در بخش های مختلف از جمله علوم، تحقیقات و فناوری، ارتباطات و گردشگری استفاده کنند.

روحانی همچنین دوستی، حسن همجواری و توسعه روابط برادرانه با ترکمنستان را برای ایران حائز اهمیت دانست و گفت: ارائه تسهیلات برای گسترش گردشگری میان دو کشور، برقراری پرواز مستقیم تهران-عشق‌آباد و همکاری در زمینه توسعه راه آهن در توسعه روابط دو کشور موثر است.

«قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان نیز به توسعه مناسبات تهران-عشق‌آباد در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: ایران و ترکمنستان در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه در زمینه صلح و توسعه جهانی دیدگاه‌های مشترک دارند.

رئیس جمهوری ترکمنستان همچنین توسعه همکاری‌های دو‌کشور در زمینه امنیت انرژی، مبارزه با مواد مخدر و موضوعات منطقه‌ای و بین المللی را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: همکاری ایران و ترکمنستان در ساحل و آبهای خزر و در مناطق ویژه اقتصادی باید بیش از پیش گسترش یابد.

 

کلیدواژه