حمل 28, 1397 12:03 Asia/Kabul
  •  ظریف: تروریسم و افراط گرایی تهدیدی برای منطقه

وزیر امور خارجه ایران گفت ، مداخله خارجی، تروریسم و افراط گرایی طی دو دهه اخیر ، بسیاری از مناطق را نابود کرده و همچنین تهدیدی برای اعضای اکو است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران روز سه شنبه در حضور وزیران و معاونان امورخارجه 10 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی "اکو" در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان ، با بیان اینکه سرنوشت کشورهای عضو به عنوان اعضای یک منطقه درهم آمیخته است،افزود ،شکست و موفقیت در یک قسمت از این منطقه همه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ظریف با اشاره به پیچیده تر شدن شرایط منطقه از دهه 1990 به این طرف، تاکید کرد: با وجود شکست  داعش ،شبکه های گسترده ای از گروه های افراطی، به خصوص در غرب، جنوب و مرکز آسیا فعالیت دارند که خطر جدی تری برای منطقه اکو محسوب می شوند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد : کشورهای منطقه نیاز به همکاری و ایجاد یک استراتژی مشترک منطقه ای برای متوقف کردن گسترش افراطی گری و تامین مالی آنها دارند و جمهوری اسلامی ایران در این راستا همواره آماده همکاری برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: مبارزه مشترک با قاچاق مواد مخدر می تواند یکی از مهمترین منابع مالی گروه های تروریستی و افراطی را از بین ببرد.

ظریف همچنین گفت: کشورهای عضو اکو با تعدادی از چالش های دیگر مانند تخریب محیط زیست، تغییرات آب و هوایی، خشکسالی، طوفان های گرد و غبار و آلودگی مواجه هستند که باید به آن توجه کرد.

وزیر امورخارجه ایران روز دوشنبه در صدر هیاتی برای دیدار با مقامات تاجیکستان و همچنین  شرکت در بیست و سومین نشست وزیران خارجه کشورهای عضو "اکو" ECO وارد دوشنبه شد.

ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان، 10 عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) هستند.

 

کلیدواژه