ثور 21, 1397 11:30 Asia/Kabul
  • زنگنه: خروج آمریکا از برجام تاثیری بر صادرات نفت ایران نخواهد گذاشت

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب تصریح کرد؛ خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» تاثیری بر صادرات نفت و گاز و درآمدهای ارزی ایران نخواهد گذاشت.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه با تکرار اتهام های بی اساس علیه ایران، خروج واشنگتن از برجام و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای ظرف مدت سه تا 6 ماه آینده را اعلام کرد. این اقدام ترامپ با واکنش منفی گسترده داخلی و بین المللی مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «بیژن زنگنه» در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم تلویزیون ایران همچنین به پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه ساخت تجهیزات پالایشگاهی اشاره کرد و گفت: 65 درصد تجهیزات پالایشگاه های ایران در داخل ساخته می شود.

زنگنه به خودکفایی ایران در تولید بنزین نیز اشاره و تاکید کرد؛ دیگر هیچکس نمی تواند جمهوری اسلامی ایران را در زمینه بنزین تحت فشار قرار دهد.

وزیر نفت ایران درخصوص وضعیت توسعه میدان گازی پارس جنوبی (جنوب ایران) هم  با بیان اینکه  در سال گذشته هجری شمسی (1396)، 6 فاز در این میدان با تولید حدود صد و 50 میلیون مترمکعب گاز در مدار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد؛ در سال جاری هجری شمسی (1397) چهار فاز دیگر در پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد که از آنها  100 میلیون مترمکعب گاز شیرین استحصال خواهد شد.

میدان گازی پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی جهان است که در خلیج فارس و در آب های سرزمینی ایران و قطر واقع شده است.

زنگنه همچنین میزان صادرات گاز ایران را 30 میلیارد متر مکعب در سال اعلام کرد و گفت: ایران هم اکنون به ترکیه، عراق، ارمنستان و جمهوری آذربایجان گاز صادر می کند.

کلیدواژه