جوزا 17, 1397 11:23 Asia/Kabul
  • سفر رئیس جمهوری ایران به چین؛ فردا جمعه

سفیر ایران در چین گفت: رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای، فردا (جمعه) به چین سفر می کند.

«علی اصغر خاجی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سفر سه روزه «حسن روحانی» به چین، در سه بخش شرکت در اجلاس سران سازمان شانگهای، دیدار با رئیس جمهوری چین در قالب دیدار دوجانبه و دیدار با برخی از سران کشورهای عضو سازمان شانگهای صورت می گیرد.

سفیر ایران در چین افزود: رئیس جمهوری ایران همزمان با شرکت در اجلاس سران سازمان شانگهای علاوه بر دیدار با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین، در مراسم امضای اسناد روابط دو جانبه شامل چند سند همکاری بین ایران و چین نیز شرکت خواهد کرد.

به گفته علی اصغر خاجی؛ 4 سند پایه ای شامل سند مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته، سند افزایش نقش ایران در همکاری های ایران و چین در چارچوب "یک جاده - یک کمربند"، اسناد همکاری های بورس و اوراق بهادار و همکاری در حوزه دانشگاهی با حضور رئیسان جمهوری ایران و چین به امضای مقامات دوکشور خواهد رسید.

اجلاس سران سازمان همکاری شانگ های روزهای نهم و دهم ژوئن (19 و 20 جوزا) در شهر چینگدائو Qingdao چین برگزار می شود.

امنیت، ثبات منطقه ای، مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی و همچنین توسعه همکاری ها از جمله محورهای گفتگو در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای است.

سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 تاسیس شد. کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای دائم سازمان همکاری شانگ‌های هستند. ایران عضو ناظر سازمان همکاری شانگ‌های است.

کلیدواژه