اسد 15, 1397 17:42 Asia/Kabul
  • تاکید ایران و افغانستان بر استفاده از ظرفیت های بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان (جنوب شرق ایران) و رئیس ترانزیت و تسهیلات خارجی وزارت صنعت و تجارت افغانستان بر استفاده از ظرفیت های بندر چابهار تاکید کردند.

به گزارش ایرنا؛ «بهروز آقایی» مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ایران روز دوشنبه در دیدار «سید یحیی اخلاقی» رئیس ترانزیت و تسهیلات خارجی وزارت صنعت و تجارت افغانستان در چابهار (جنوب شرق ایران)، گفت: بندر راهبردی چابهار در دهانه آب های اقیانوس هند و متصل به آب های آزاد، کم هزینه ترین و نزدیک ترین مسیر دریایی به افغانستان است.

آقایی با بیان اینکه افغانستان از طریق چابهار می تواند محصولات تولیدی و کالاهای خود را به کشورهای جهان صادر کند، افزود: بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه هشت میلیون و پانصد هزار تُن، مکانی مناسب برای ترانزیت کالاهای کشورهای همجوار بویژه افغانستان است.

«سید یحیی اخلاقی» نیز در این دیدار با اشاره به توانمندی های عملیاتی و ظرفیت های توسعه ای در بندر چابهار، اظهار کرد: ایجاد خطوط کشتیرانی منظم با تعریف ظرفیت تخلیه و بارگیری و تعیین زمان می تواند به توسعه حمل و نقل کمک کند.

اخلاقی با تاکید بر اینکه موافقت نامه چابهار به خوبی پیوند تجاری، اقتصادی و سیاسی بین افغانستان، هند و ایران برقرار کرده است، افزود: در آینده نزدیک، افغانستان از طریق ایران با ترکیه و کشورهای همجوار دیگر نیز توافقنامه هایی امضا خواهد کرد.

بندر چابهار ایران به دلیل موقعیت راهبردی و نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد از اهمیت برخوردار است.

 

کلیدواژه