سرطان 30, 1395 11:36 Asia/Kabul
  • احمد ابوالغیط سرمنشی اتحادیه عرب
    احمد ابوالغیط سرمنشی اتحادیه عرب

احمد ابوالغیط سرمنشی اتحادیه عرب در گفتگویی با شبکه تلویزیونی العربیه درباره دستور کار اجلاس چند روز آینده سران این اتحادیه در موریتانی گفت ؛ موضوع به اصطلاح تهدید های ایران در دستور کار نشست این اجلاس قرار دارد .

احمد ابوالغیط سرمنشی اتحادیه عرب که به تازگی به این سمت انتخاب شده است این روزها سعی دارد با اظهاراتی در تایید رفتار های عربستان ، سیاست های تنش ساز سعودی ها را توجیه کند.

وی روز سه شنبه در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود در گفتگویی با شبکه تلویزیونی العربیه درباره دستور کار اجلاس چند روز آینده سران این اتحادیه در موریتانی گفت ؛ موضوع به اصطلاح تهدید های ایران در دستور کار نشست این اجلاس قرار دارد . احمد ابوالغیط افزود بحرین نیز خواهان پرداختن به این مسئله است .

وی ادامه داد؛ «هر کسی از سخنان سرمنشی اتحادیه عرب انتقاد می کند، در واقع از خود این اتحادیه انتقاد کرده است. او تاکید کرد: «من تلاش می کنم بیانگر اراده عرب ها و اتحادیه عرب باشم. »

همزمان با این اظهارات، وزیر امور خارجه عربستان هم ادعاهای نخ نما شده را علیه ایران ، عراق ، سوریه وحزب الله لبنان تکرار کرد و مدعی شد عربستان هیچ اقدامی علیه ایران انجام نداده است. عادل الجبیر برای سرپوش گذاشتن بر نقش آشکار عربستان در حمایت از تروریسم در منطقه ادعا کرد ایران از تروریسم و اقدامات آشوبگرانه در سوریه، عراق، کویت، بحرین، سعودی و یمن،حمایت می کند و همین مسئله منجر به طائفه گرایی شده است.

در تحلیل این مواضع ادعایی دو نکته وجود دارد که نشان می دهد این تحرکات جریانی مهندسی شده و در ادامه سیاست منزوی سازی ایران در دوران پسا برجام است . نکته اول بحث مربوط به تهدید نمایی توان موشکی ایران بعد از توافق هسته ای است که در گزارش اخیر بان کی سرمنشی سازمان ملل در باره برجام نیز مشهود است . در بخشی از گزارش سرمنشی سازمان ملل ادعا شده است که برنامه موشکی ایران با روح توافق همراهی ندارد.

این ادعا از سوی ایران به شدت رد شد . سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت،این بخش از گزارش بان کی مون کاملا"مغرضانه و تحت فشار آمریکا عنوان شده است.

نکته دوم در تحلیل اظهارات مغرضانه سرمنشی اتحادیه عرب و وزیر خارجه عربستان همزمان با گزارش مغرضانه سرمنشی سازمان ملل این است که ایران از متن تحولات منطقه دور و بجای آن درگیر حاشیه سازی های ادعایی و فرسایشی شود .

این تحرکات نشان می دهد که سناریو سازی ها علیه ایران جریانی چند وجهی است . این ادعاها پیش از این با محوریت موضوع هسته ای و تهدید نشان دادن برنامه هسته ای ایران دنبال می شداما با توافق هسته ای این تحرکات تا حدودی فروکش کرد و حالا موضوعات ادعایی روی این موضوع متمرکز شده است که برنامه موشکی ایران تهدیدی برای امنیت منطقه است .

مسئله این است که عربستان سیاست بلند پروازانه ای را در منطقه دنبال می کند و با همین رویکرد یمن را در گیر جنگی ناخواسته کرد ؛ در حالیکه در سوریه ،بحرین و لبنان نیز ریاض با مداخلات مخرب خود بحران ساز شد و اوضاع را پیچیده و بحرانی تر کرده است . عربستان علاوه بر مداخله نظامی در یمن و حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست های تکفیری -صهیونیستی داعش ، در بحرین نیز وارد جریان سرکوبهای وحشیانه مردم شده است . ریاض اکنون خود را بازنده این بازی سیاسی در عرصه تحولات منطقه می داند و تلاش می کند از ظرفیت های اتحادیه عرب درراستای بحران سازی در منطقه و مقابله با ایران استفاده کند .

شورای همکاری خلیج فارس واتحادیه عرب چندی پیش تحت فشار عربستان حزب الله را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد و با این اقدام موجب خرسندی رژیم صهیونیستی شد . اما سوال این است که این رفتار عربستان تا چه اندازه می تواند به عربستان کمک کند . ناظران سیاسی معتقدند،تنها راه عربستان برای بیرون آمدن از این چالش خود ساخته ؛تغییر رویکردها و اصلاح رفتار ریاض و جبران اشتباهات گذشته است .

کلیدواژه