اسد 21, 1397 17:37 Asia/Kabul
  • بیانیه مشترک سران پنج کشور حوزه خزر پس از امضای کنوانسیون رژیم حقوقی

سران پنج کشور حوزه دریای خزر پس از امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در بیانیه ای مشترک اعلام کردند، کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر براساس اصل اجماع و در نظر گرفتن منافع متقابل همه طرف‌ها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دربیانیه مشترک سران پنج کشور ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان که روز یکشنبه در بندر آکتائو قزاقستان صادر شدآمده است، کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر به عنوان سندی جامع، پاسخگوی الزامات امروز خواهد بود و برای افزایش تعاملات همه جانبه آتی کشورهای ساحلی هدف‌گذاری شده است.

پنج کشور ساحلی دریای خزر دراین بیانیه آورده اند، ساز و کار رایزنی‌های پنج‌جانبه به سرپرستی وزارت‌خانه‌های امور خارجه و نمایندگان دارای اختیار کشورهای ساحلی خزر برای اجرای کنوانسیون رژیم حقوقی این دریا و بررسی همکاری‌ها در خزر ایجاد و اولین رایزنی‌های آن ظرف شش ماه آینده کنوانسیون برگزار می شود.

براساس این بیانیه همچنین مقرر شد تهیه و توافق پیش‌نویس موافقت‌نامه مربوط به روش تعیین خطوط مبدأ مستقیم شروع  شود.

در این بیانیه آمده است، کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر شرایط برای توسعه مناسبات کشورهای ساحلی در زمینه‌های صنعتی، تجاری، انرژی، حمل و نقل و پشتیبانی، نوآوری، گردشگری، اطلاعات و سایر زمینه‌های مورد علاقه را فراهم می کند.

روسای جمهوری پنج کشور حوزه خزر در این بیانیه  تصریح کردند، برای تامین منافع و امنیت مشترک، باید اقدامات هماهنگ اعتمادساز در دریای خزر در زمینه فعالیت‌های نظامی در این دریا اتخاذ شود.

کشورهای حوزه خزر با استقبال از امضای پروتکل‌های «همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم»، «جرایم سازمان یافته» و «همکاری و تعامل نهادهای مرزبانی» بر لزوم  توجه به حفاظت محیط زیست دریای خزر تاکید کردند.

روسای جمهور ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان دریای خزر را دریای صلح، همدلی، حسن همجواری و همکاری‌های مؤثر بین‌المللی  معرفی کردند. 

کلیدواژه