سنبله 08, 1397 09:23 Asia/Kabul
  • تداوم بررسی پرونده شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه

دومین دور جلسات استماع دیوان بین‌المللی دادگستری درباره صدور قرار موقت در پروندۀ نقض عهدنامۀ 1334 مودت (1955) روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا، روز چهارشنبه در شهر لاهه هلند برگزار شد.

«محسن محبی» نمایندۀ جمهوری اسلامی ایران با اعتراض به برخی اتهامات بی‌اساس نماینده و وکلای آمریکا و ادعاهای کذب وی  درباره تروریسم، برنامه دفاعی- موشکی ایران و اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه، به تاریخچه برخی جنایات آمریکا در منطقه و جهان اشاره و در عین حال تاکید کرد: این موضوعات، خارج از دستور کار رسیدگی قضایی دیوان بین‌المللی دادگستری است.

«محسن محبی» خاطرنشان کرد: وضع مجدد تحریم‌ها طبق تصمیم هشتم ماه مه 2018 (18 ثور 1397) آمریکا، پیامدهای واقعی به همراه داشته که مردم و اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار داده است و خواهد داد.

نمایندۀ ایران تصریح کرد: ازجملۀ این پیامدها؛ خروج سرمایه‌گذاران خارجی و پایان دادن به معاملات توسط طرف‌های خارجی به‌سبب ترس از مجازات تحریم‌های آمریکا و کاهش درآمدهای حاصل از فروش نفت و محصولات نفتی و اعمال محدودیت‌ بر سرمایه‌گذاری است.

پروفسور «آلن پله» وکیل ایران در دادگاه لاهه هم در رد استدلال آمریکا مبنی بر صلاحیت نداشتن اولیۀ دیوان بین‌المللی دادگستری برای رسیدگی به دعوا، به رویۀ این دیوان در پرونده‌های کارکنان دیپلماتیک و کنسولی سفارت آمریکا در تهران، فعالیت‌های نظامی و شبه نظامی در نیکاراگوئه اشاره کرد.

وکیل ایران در دادگاه لاهه گفت: برجام منطبق با منافع امنیت ملی آمریکا بوده و لذا استثنای مطرح شده در ماده 20 عهدنامه مودت سال 1955 درباره حفظ منافع اساسی امنیتی آن کشور قابل استناد نیست.

جمهوری اسلامی ایران به‌سبب اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا ضد ملت ایران درپی خروج آن کشور از برجام و پیامدهای اقتصادی آن برای ایران، از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده است. 

کلیدواژه