قاسمی: ایران به عنوان حامی دولت سوریه در این کشور حضور دارد
(last modified 1397-06-12T08:58:36+00:00 )
سنبله 12, 1397 13:28 Asia/Kabul
  • قاسمی: ایران به عنوان حامی دولت سوریه در این کشور حضور دارد

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان به عنوان حامی دولت سوریه در این کشور حضور دارد و کمک های مستشاری را تا زمانی که دولت دمشق بخواهد، ادامه خواهد داد.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی در پاسخ به سوال خبرنگار برون مرزی و برخی دیگر از خبرنگاران درباره تحولات "ادلب"،شمال غرب سوریه، و سیاست‌های تهران در اینباره با اشاره به سفر هفته گذشته «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران به ترکیه و همچنین سفر امروز به سوریه افزود: منطقه "ادلب" به عنوان آخرین سنگر تروریست‌ها از موضوعات پیچیده بوده، ضمن اینکه دولت سوریه برای پایان دادن به این فاجعه مصمم است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تصریح کرد: حمله ارتش سوریه به مواضع تروریست‌های مستقر در ادلب منجر به نگرانی حامیان تروریست‌ها شده و آنها هیاهو و تبلیغات منفی در این باره به راه انداختند اما باید در نظر گرفت که دولت سوریه به عنوان یک دولت مستقل حق دارد از کشور خود در برابر تروریست ها محافظت کند.
قاسمی با اشاره به نشست سران ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه که جمعه هفتم سپتامبر در ایران برگزار می شود،گفت: ایران به این نشست خوشبین بوده و معتقد است گفت وگو درباره شرایط سوریه می تواند برای این کشور و مبارزه با تروریسم موفق و کار آمد باشد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره مذاکرات مربوط به برجام و پیشنهادهای ارائه شده از سوی اروپا نیز گفت: ایران و اروپا درخصوص حوزه‌های مختلف مالی، پولی، بانکی گفت و گوهایی زیادی داشتند اما پیشنهادهای ارائه شده هنوز انتظار ایران را برآورده نکرده و به مرحله نهایی نرسیده است.
قاسمی ابراز امیدواری کرد: اروپا بتواند در زمان باقیمانده از این آزمون بزرگ سربلند بیرون بیاید و رضایتمندی ایران را تامین کند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره تحولات سیاسی عراق و تلاش جناح های مختلف سیاسی آن کشور در تشکیل کابینه جدید گفت: طرح برخی از موضع گیری‌ها در قبال این مساله که ایران نسبت به چیدمان سیاسی جدید عراق اعمال نفوذی داشته و یا دارد بی اساس بوده و پاسخ‌های لازم داده شده است.
قاسمی تاکید کرد:آنچه که مردم عراق به عنوان دولت جدید انتخاب کنند، مورد احترام ایران است و روابط دو کشور همسایه با رعایت حُسن همجواری و حفظ تمامیت ارضی یکدیگر ادامه خواهد یافت.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره سفر«آلیستر برت»  Alistair Burt معاون وزیر امورخارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا به تهران نیز گفت: این سفر در قالب سفرهای متعارف میان دو کشور بود که دور گذشته این گفت و گوها در لندن و نشست دور اخیر هم در تهران و با حضور معاون وزیر امورخارجه انگلیس برگزار شد.

 

کلیدواژه