قاسمی: ایران و افغانستان تاریخ کهن در روابط دوجانبه دارند
(last modified 1397-07-24T05:42:48+00:00 )
میزان 24, 1397 10:12 Asia/Kabul
  • سخنگوی وزارت امورخارجه ایران
    سخنگوی وزارت امورخارجه ایران

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: افغانستان همسایه مهم جمهوری اسلامی ایران است و تاریخ کهن روابط دوکشور ایجاب می‌کند تا دو طرف همکاری‌های جدی داشته باشند.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار برون مرزی درباره انتخابات پارلمانی 20 اکتبر افغانستان و گسترش همکاریهای دوجانبه با توجه به تحولات امنیتی این کشور خصوصاً در یکسال اخیر ابراز امیدواری کرد: انتخابات افغانستان در فضایی آرام و مورد قبول مردم این کشور برگزار شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تصریح کرد: خارج از نتایج مثبت انتخابات در افغانستان، هر نتیجه‌ای حاصل شود می‌تواند مورد رضایت و مطلوب ایران باشد.
قاسمی با بیان اینکه ایران از گسترش همکاری‌ها با افغانستان استقبال می کند، به کارکرد کمیته‌های پنجگانه دو کشور در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: بحث های مقدماتی برای نگارش و تدوین سند جامع همکاریهای ایران و افغانستان شروع شده است و همه مسائلی که می‌تواند در روابط دوکشور  باشد، در کمیته های پنجگانه به نتایج خوبی رسیده‌است.


سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره مشارکت ایران در بازسازی سوریه، گفت: ایران با توجه به حضور مستشاری در سوریه برای مبارزه با تروریسم، نسبت به درخواست دولت این کشور و براساس حضوری که پیش تر در این کشور داشته است، در راستای کمک به بازسازی سوریه شرکت خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره مداخله آمریکا در سوریه نیز گفت: مداخله این کشور در سوریه بدون مجوز دولت دمشق، غیرقانونی و خلاف موازین بین المللی است؛ آمریکا باید از هرگونه اقدام و دخالت در مسائل سوریه سریعاً اجتناب کند.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره نشست عمومی گروه ویژه اقدام مالی FATF و این که پیوستن ایران به این گروه چه مزایایی برای جمهوری اسلامی دارد، گفت: قطعاً این موضوع در جهت منافع جمهوری اسلامی ایران و روابط اقتصادی خواهد بود و از مزایای بسیاری برخوردار است.
قاسمی افزود: ایران با در نظر داشتن مجموعه قوانین و چارچوب های موجود، در مسیر پیوستن به اقدام مالی اقدام خواهد کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره تلاش وزارت خزانه داری آمریکا برای اعمال نظر در نشست گروه ویژه اقدام مالی FATF هم ابراز امیدواری کرد: نهادها و سازمانهای بین المللی بتوانند استقلال کامل داشته باشند و تصمیمات مقتضی را بدون هرگونه فشار خارجی اتخاذ کند. 
سخنگوی وزارت امروخارجه ایران درباره ادامه همکاریهای ایران و اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام نیز گفت: تاکنون پیشرفت های قابل ملاحظه ای در روابط دوجانبه حاصل شده است و درباره نوع و چگونگی همکاری ها دورنمای مثبتی وجود دارد.

 

کلیدواژه