قوس 12, 1397 09:48 Asia/Kabul
  • پاسخ ظریف به ادعای پمپئو درباره  برنامه موشکی ایران

وزیر خارجه امریکا خوب است کمی قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را مطالعه کند."

"محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران پس از پایان جلسه عصر یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سخنان موهوم وزیر خارجه امریکا در باره برنامه موشکی ایران با تاکید بر این نکته افزود :

"توقع دیگری از پمپئو نیست به‌جز اینکه برجام را نفهمیده باشد.کسانی که با برجام آشنا هستند می‌دانند موشک‌ها در برجام هیچ ممنوعیتی ندارد و در قطعنامه 2231 هم صرفا موشک‌هایی که برای حمل کلاهک هسته‌ای­ طراحی شدند و آن هم ممنوعیتی ندارد، از ایران خواسته شده است از آن موشک‌ها استفاده نکند."

وزیر خارجه آمریکا  دراظهاراتی  مدعی شده است، جمهوری اسلامی ایران به‌تازگی یک فروند موشک میان‌برد بالستیک آزمایش کرده که قادر است کلاهک‌های متعدد حمل کند.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه آمریکا درباره قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل ریاکاری می کند افزود: خیال  پردازی هم اکنون به رویه ای عادی در امور خارجه آمریکا بدل شده است.

قدرت موشکی ایران مسئله غیر متعارفی نیست ؛اما مقام های امریکا سعی دارند انرا به صورت  تحریف شده ای در قالب ایران هراسی مطرح کنند.  موشک‌هایی که ایران تولید می کند برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده‌اند.ضمن انکه استفاده از قدرت  موشکی  جمهوری اسلامی ایران  برای دفع تهدید ها و عوامل نا امنی علیه امنیت ایران و منطقه است.ایران  در حملاتی که  در چند ماه اخیر به مواضع تروریست‌ها انجام داد، نشان داد قدرت موشکی ایران کاملا "نقطه زن" است.

ظریف در همین خصوص  با اشاره به اینکه­ برای طراحی موشک "نقطه زن" نیاز به کلاهک‌های متعارف است، گفت: ایران نیز فقط برای کلاهک‌های متعارف این طراحی را کرده‌، در حالی که سلاح‌های استفاده شده برای کشتار جمعی نیازی به "نقطه زن " ندارد، لذا اظهارات مایک پمپئو مثل بقیه اظهاراتش غلط است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آمریکا تا کنون با جنگ‌افروزی‌های خود جنایت‌های بی‌شماری علیه بشریت مرتکب شده  و از مهم‌ترین عوامل بر هم زننده صلح و امنیت جهانی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتی دردیدار مسئولان نظام وسفرای کشورهای اسلامی به مناسبت مبعث رسول اکرم (ص) تصریح  کردند:

«سیاست دشمنان منطقه و اسلام، ترساندن کشورهای اسلامی از یکدیگر است. دشمن موهوم درست می کنند تا دشمن اصلی را که استکبار و وابستگان آنها و صهیونیست است، در حاشیه نگه دارند. »

ادعای بی اساس پمپئو را باید در همین راستا ارزیابی کرد. تمرکز بر تهدید نمایی  توان موشکی ایران  سیاستی دو منظور تلقی می شود. این ادعا از یکسو بر تهدید قلمداد کردن ظرفیت دفاع موشکی  ایران تمرکز دارد.از سوی دیگر،هدف ازاین تهدید نمایی؛ فشار برایران با هدف تضعیف قدرت بازدارندگی ایران است.

«مؤسسه امریکن‌انترپرایز» ماه  اوت  2017  در گزارشی  نوشت « ...یکی از حوزه‌هایی که ایران در آن به نهایت تخصص رسیده، تولید موشک‌های بالستیک است. موشک‌های بالستیک ایران، محور توان بازدارندگی این کشور هستند ."

امروز ایران یکی از قدرت های برتر در ساخت تسلیحات موشکی، راداری، زرهی و پهپادی است وراهبرد وزارت دفاع روزآمدسازی تجهیزات دفاعی مورد استفاده نیروهای مسلح با استفاده از ظرفیت های داخلی و عدم وابستگی به سایر کشورها است.