قوس 29, 1397 20:18 Asia/Kabul
  • بیانیه پایانی پنجمین نشست شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه

در بیانیه پایانی پنجمین نشست شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه ، روسای جمهور دو کشور بر ضرورت حمایت از اقدامات لازم برای تحقق هدفگذاری تجارت 30 میلیارد دلاری میان تهران – آنکارا تاکید کردند.

به گزارش رادیو دری، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و "رجب طیب اردوغان " رئیس جمهوری ترکیه در این بیانیه مشترک، بر اهمیت تقویت بیشتر روابط دوجانبه از طریق تداوم گفت و گوهای سیاسی و اقتصادی و تبادل هیات های عالی رتبه میان دو کشور تاکید کردند.

ایران و ترکیه در این بیانیه تصریح کردند: حداکثر استفاده از مکانیزم همکاریهای موجود علیه فعالیتهای غیرقانونی و تروریستی عناصر پ.ک.ک و پژاک در مرزهای مشترک، به همراه اقدامات مشترک در مبارزه با تروریسم و جنایتهای سازمان یافته، به نفع هر دو کشور خواهد بود.

روسای جمهور ایران و ترکیه در این بیانیه مشترک، نسبت به اثرات و آسیب های تحریم های یک جانبه آمریکا بر زندگی مردم، همکاری و رفاه و ثبات منطقه ابراز نگرانی کردند.

دو کشور با اشاره به ضرورت مبارزه با تروریسم و افراطی گری در سوریه، بر نیاز به ادامه همکاری در چارچوب روند آستانه تاکید و با بررسی آخرین تحولات یمن، هر دو طرف از تفاهم مقدماتی که در گفتگوهای سوئد میان گروه های یمنی حاصل شد استقبال کردند.
دوطرف در این بیانیه ضمن حمایت از تلاش دولت عراق در مبارزه با تروریسم و بازسازی آن کشور،  بر اهمیت ارتقای همکاری های سه جانبه میان ایران، ترکیه و عراق در حوزه اقتصاد و امنیت تاکید کردند. 
ترکیه و ایران همچنین بر محوریت دفاع از آرمان فلسطین و قدس شریف و در همبستگی کامل با مردم فلسطین، تاکید و هرگونه تلاش برای تغییر وضعیت حقوقی و تاریخی قدس را رد کردند.

کلیدواژه