قوس 30, 1397 12:44 Asia/Kabul
  • مونسان:پیگیر ثبت یلدا در میراث ناملموس جهان هستیم

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران از پیگیری ها برای ثبت جهانی شب یلدا در فهرست میراث ناملموس خبر داد.

به گزارش ایرنا، علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در مراسم یادمان یلدا که شامگاه پنج شنبه برگزار شد، گفت: میراث ناملموس و آیین های مشترکی که با کشورهای همسایه داریم بیانگر نفوذ فرهنگی ایران است.

مونسان ابراز امیدواری کرد با مشارکت کشورهای همسایه و ثبت جهانی شب یلدا در فهرست میراث جهانی، مودت و مهرورزی در بین این کشورها افزایش پیدا کند.

وی اظهار داشت: این میراث مشترک نشان می دهد ملت های فارسی زبان همیشه در کنار هم بوده اند و خوشحالیم که در حال ثبت این رویداد فرهنگی در فهرست میراث جهانی هستیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران افزود: یلدا نقطه اوج مهرورزی ها است؛ خانواده ها در این درازترین شب سال به کتاب خواندن و آموختن می پردازند.

مونسان یادآور شد: یلدا نمادی برای ارائه پیام صلح و مهربانی است و امیدواریم با ثبت جهانی آن این پیام در تاریخ جهان ثبت شود.

شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است.در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی که مصادف با آغاز زمستان است، گرامی داشته می‌شود.

کلیدواژه