جدی 15, 1397 13:07 Asia/Kabul

امیر دریادار «تورج حسنی مقدم» جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ، ناوگروه ایران در مدت ماموریت جدید خود ، کره زمین را دور خواهد زد.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه ناوشکن بالگردبر"سهند" ناوگروه ایرانی را در ماموریت به اقیانوس اطلس همراهی خواهد کرد، افزود: اعزام ناوگروه ارتش به اقیانوس اطلس در راستای اجرایی کردن دستور فرماندهی کل قوا، حفظ و حراست از منافع ملی در آب های دور دست، به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران و خنثی سازی پروژه "ایران هراسی" و تامین امنیت خطوط دریانوردی است
ناوشکن "سهند" به عنوان قدرتمندترین ناوشکن دریایی توانمندی  بیشتری به این نیروی راهبردی به ویژه در مأموریت های دوربرد و در اقیانوس های دوردست داده است . از خصوصیات عملیاتی مهم ناوشکن سهند می توان به قدرت دریانوردی بالای آن اشاره کرد. این ناو بدون پشتیبانی، قابلیت بیش از ۱۵۰ روز دریانوردی در آب هایی با تلاطم بسیار بالا را دارد .
از نگاه اندیشکده راهبردی تبیین، یکی از الزامات بازدارندگی دریایی ، دست‌یابی به فناوری‌هایی است که در تولید، ساخت و بکار گیری تجهیزات نظامی دریایی کاربرد دارند. فناوری‌هایی همانند سیستم‌های ناوبری الکترونیکی و ساخت  زیردریایی‌ با ماندگاری طولانی در دریا و ناوشکن‌های مجهز برای جنگ الکترونیک با توانایی استفاده از موشک‌های هدایت‌شونده،تضمین‌کننده برتری کشورها در دریا هستند.
ناوشکن "سهند" به عنوان پیشرفته ترین ناوشکن غرب آسیا، 10 قوس 1397 به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست.
این ناوشکن پر قدرت  با ویژگی  رادار گریزی  قابلیت تهاجمی و تدافعی و توان پرتاب اژدرها،  سامانه های موشکی سطح به سطح و سطح به هوا، توانایی مانورپذیری در سطح بالا را دارد
دریادار سیاوش جره مشاور عالی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران این حضور مقتدرانه را نماد اقتدار ایران اسلامی می داند و می گوید : امریکا و دیگر قدرت ها تصور نمی کردند که روزی دریادلان نیروی دریایی ایران به اقیانوس اطلس  وارد شوند اما امروز نیروی دریایی با اقتدار در همه پهنه های آبی جهان از منافع ملی جمهوری اسلامی دفاع می کند و در مقابل تهدیدها مقتدرانه می ایستد.
تقویت ناوگان دریایی ایران در آب‌های منطقه ای و بین المللی در شرایطی است که امریکا  از سال 2001 تا کنون برنامه توسعه و تقویت حضور نظامی در منطقه را در دستور کار قرار داده و در این راستا پایگاه‌های نظامی خود را با هدف تسلط  بر مناطق حساس گسترش داده است.
جمهوری اسلامی ایران  با توجه به این تهدید ها در چارچوب دکترین دفاعی ؛ برنامه های نظامی با هدف بازدارندگی رامتناسب با  تهدیدات طراحی و اجرا کرده ‌است.
در حال حاضر تعداد اندکی  از کشورهای  جهان هستند که توان مشارکت دریایی در آب های بین المللی را دارند .حضور ناوگان کشتیرانی ایران در چهار مسیر اقتصادی جهان در شمال اقیانوس هند، و اکنون برنامه نیروی دریایی برای انجام ماموریت  دریایی در اقیانوس اطلس  حاکی از توانمندی های نظامی ایران در عرصه های دریایی است. 
حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا در بیاناتی  به مناسبت 7 قوس (روز نیروی دریایی )در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت‌ های ارتش و به‌ ویژه نیروی دریایی  را عظیم و شگفت‌آور خواندند و گفتند: نسل کنونی نیروی دریایی به ابتکار و توانایی‌های خود عمیقاً ایمان دارد و تحقق پدیده‌هایی همچون الحاق ناوشکن سهند و زیردریایی‌های فاتح و غدیر به ناوگان دریایی، بشارت‌دهنده امکان پیشرفت‌های روزافزون است.

کلیدواژه