شمخانی: ایران مذاکره با آمریکا در افغانستان را رد کرد
(last modified 1397-10-17T11:15:01+00:00 )
جدی 17, 1397 15:45 Asia/Kabul
  • شمخانی: ایران مذاکره با آمریکا در افغانستان را رد کرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: به دنبال کمک افغانستان برای تحقق ثبات هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران امروز (دوشنبه) در حاشیه همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا در جمع خبرنگاران، گفت: در سفرم به افغانستان دو نماینده آمریکا با مراجعه به من از آمادگی واشنگتن برای گفت‌وگو با ایران سخن گفتند، ولی ما با آنها مذاکره نخواهیم کرد.

شمخانی درباره مذاکرات ایران با گروه طالبان و دولت افغانستان نیز خاطرنشان کرد: ایران درصدد کمک به دولت افغانستان برای رسیدن به راه حل تحقق صلح و ثبات در این کشور است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با تاکید بر توانمندی های دفاعی جمهوری اسلامی گفت: ایران آنقدر قدرتمند است که هیچ کشوری نمی‌تواند به آن حمله کند.

«علی شمخانی» با بیان اینکه ایران نیرویی در سطح منطقه ندارد که بخواهد آن را خارج کند افزود: مردم عراق، سوریه، افغانستان و یمن خودشان از کشورشان دفاع می‌کردند و نیروهای ایران، مستشاران نظامی بودند که تنها بحث مشاوره را انجام می‌دادند.

شمخانی درباره مذاکره آمریکا با ایران نیز اظهار کرد: آمریکایی‌ها ثابت کرده‌اند که قابل اعتماد نیستند و تاریخ مذاکرات هم این موضوع را تائید می‌کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی راهبرد مایوس سازی آمریکا را اتخاذ کرده است گفت: آمریکا با خصوصیات فعلی نمی‌تواند طرف مذاکره با کشوری قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین با اشاره به برجام گفت: فرصت اروپایی ها برای ادای تعهدات برجامی در قبال ایران به ویژه اجرای ساز و کار مالی موسوم به «اس پی وی»SPV پایان یافته است.

همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا با حضور شخصیت‌های سیاسی، دفاعی، امنیتی و صاحب‌نظرانی از آسیا و اروپا امروز (دوشنبه) در تهران آغاز به کار کرد.

 

کلیدواژه