دلو 16, 1397 08:54 Asia/Kabul
  • ظریف : ایران برای مبادلات مالی منتظر اروپا نمی ماند

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ایران برای مبادلات مالی منتظر اروپا نمی ماند تاکید کرد، ایجاد ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری میان اروپا و ایران در این مقطع یک آزمایش است و باید دید اروپائیان چه مقدار جدی هستند.

«محمد جواد ظریف» روزدوشنبه پس از شرکت در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در جمع خبرنگاران، گفت: اقدام اروپائیان برای ایجاد یک ساز و کار مالی و تبادلات تجاری با ایران دیرهنگام بود و باید بسیار زودتر انجام می شد که به علت فشارهای آمریکا، به طول انجامید.

وزیر امورخارجه ایران، با بیان اینکه اروپایی ها باید زودتر اقدامات تعهدی خود را آغاز کنند، افزود: ایران به تمام تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده است اما اروپاییان به تعهدات خود عمل نکرده و جبران خسارت خروج آمریکا را نیز انجام نداده اند.

ظریف تصریح کرد: سازوکار حمایت از تبادلات تجاری (ساحات) پیش از اینکه برای ایران مهم باشد برای اروپایی ها مهم است تا به دنیا نشان دهند، استقلال دارند و می تواند منافع خود را پیگیری کنند.

وزیرامورخارجه ایران، افزود: ساز و کار برای شروع از 28 عضو اتحادیه اروپا و اقلام غیر تحریمی شروع می شود اما محدود به این تعداد از کشورها و به این اقلام نیست.

وزیران امورخارجه آلمان، فرانسه و انگلیس (11 دلو) ایجاد کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان "ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری"Instrument in Support of Trade Exchanges(INSTEX) را اعلام کردند.

 

 

کلیدواژه