دلو 17, 1397 13:06 Asia/Kabul
  • سفیر اتحادیه اروپا در امریکا : تجارت با ایران جزیی از برجام  است

سفیر اتحادیه اروپا در امریکا، ضمن انتقاد از خروج این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کرد، تجارت و بازرگانی با ایران جزیی از برجام است.

به گزارش  ایرنا، «دیوید اوسالیوان» سفیر اتحادیه اروپا در امریکا گفت، توافق هسته ای با ایران مورد تایید سازمان ملل متحد است و اتحادیه اروپا و 6 کشور در این باره مذاکره کردند.

سفیر اتحادیه اروپا در امریکا  افزود، این تصمیم صرفا در مورد توافق هسته ای اتخاذ شد.

اوسالیوان با اظهار تاسف از تصمیم دولت امریکا در زمینه خروج از برجام افزود، این توافق برای تامین منافع همه طرف ها به بهترین وجه و صرفا با تمرکز بر مساله هسته ای انجام شد.

«دیوید اوسالیوان»، ضمن انتقاد از رویکرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا  در قبال اروپا گفت ،دولت ترامپ برای اخلال در روابط موجود دو سوی آتلانتیک بر سر کار آمد.

سه کشور اروپایی،  پس از ماه‌ها رسما راه‌اندازی کانال ویژه تجارت با ایران موسوم به "اینستکس" (INSTEX) را اعلام کرد.

همزمان با خروج امریکا از برجام، ایده راه‌اندازی یک کانال مالی ویژه برای تسهیل تجارت شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی با ایران، مطرح شد که  از آن زمان، اروپا هر بار ثبت این ساز و کار را به بهانه‌های گوناگون به تعویق می انداخت.

"دونالد ترامپ"،  8 مه 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ، با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

 

کلیدواژه