دلو 25, 1397 09:53 Asia/Kabul
  • ظریف: نشست ورشو از آغاز شکست خورده است

وزیر امور خارجه ایران، نشست ورشو را از آغاز شکست خورده دانست.

«محمد جواد ظریف» روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران رسانه های خارجی که برای پوشش اخبار مربوط به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تهران حضور یافتند، گفت: نشست ورشو که تحت رهبری آمریکا برگزار می شود، هدف اصلی آن تحت فشار قرار دادن ایران است.

ظریف با بیان اینکه بعضی از مقامات کشورهای شرکت کننده در نشست ورشو به ایران گفتند که هیچ انتخاب دیگری نداشتند، افزود: شرکت کنندگان در نشست ورشو نمی توانند یک بیانیه مشترک منتشر کنند.

نشست ورشو از روز چهارشنبه با حضور 60 کشور در پایتخت لهستان برگزار می شود.

آسوشیتدپرس روزچهارشنبه درباره این نشست گزارش داد، نشست ورشو در حالی امروز آغاز می‌شود که اهداف نامشخصی دارد و ابهامات زیادی نیز درباره نتایج آن وجود دارد.

این خبرگزاری افزود: بعد از آنکه بسیاری از کشورهای اروپایی به محوریت «موضوع ایران» در این نشست پی بردند، سعی کردند از شرکت در آن طفره بروند اما سازمان دهندگان این نشست تغییراتی را جهت تقویت مشارکت اروپایی‌ها ایجاد کردند.

آسوشیتدپرس با اشاره به ترکیب شرکت کنندگان در نشست ورشو نوشت، در حالی که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا و برخی از همتایان عربی این دو در نشست ورشو شرکت دارند، اما فرانسه و آلمان مقام‌های بلندپایه خود را اعزام نمی‌کنند.

این خبرگزاری تاکید کرد، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از حضور در نشست ورشو سرباز زده است و «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس هم قصد دارد تنها درباره امور یمن در نشست ورشو سخنرانی کند.

روسیه، چین و فلسطین نیز در نشست ورشو حاضر نمی‌شوند.

کلیدواژه